Jesienna depresja: już dziś przygotuj się na jej atak

Jesienna depresja: już dziś przygotuj się na jej atak

Po słonecznych, ciepłych miesiącach bardzo trudno przestawić się na jesienne tryby. U niektórych zmiana aury, zmniejszenie ilości słońca na co dzień oraz skrócenie się dni powoduje znaczące obniżenie samopoczucia i „bolesny” spadek energii – czyli sezonowe obniżenie nastroju. Znasz to doskonale? Spokojnie, w tym roku będzie inaczej. Przeczytaj, jak zapobiec SAD i wprowadź zmiany już dziś.

SAD – co to właściwie jest?

SAD to skrót od angielskiego „Seasonal Affective Disorder”, które oznacza sezonowe zaburzenia nastroju. To rodzaj depresji, która pojawia się o tej samej porze roku (zazwyczaj jesienią) i znika także w podobnym okresie (wiosną).

Objawy SAD są bardzo podobne do „zwykłej” depresji – to między innymi spadek samopoczucia (przygnębienie), fizyczne zmęczenie i osłabienie, spadek energii i motywacji, poczucie bezcelowości, zmiany apetytu, problemy ze snem (zarówno trudności z zasypianiem, jak i ciągła senność), poczucie winy, izolacja od otoczenia – niechęć do spotkań oraz brak odczuwania przyjemności z lubianych dotąd aktywności.

Uważa się, że jedną z przyczyn SAD jest obniżony poziom serotoniny, który jest skutkiem niedoborów światła, a także zmiana rytmu dobowego. Nie bez znaczenia jest również konieczność długiego oczekiwania na ponowne nadejście wiosny – już sama świadomość, że przyjdzie ona dopiero za kilka miesięcy, działa przygnębiająco.

Jak zapobiec jesiennej depresji?

Czy istnieje jakiś sposób, aby zapobiec jesiennej depresji? Okazuje się, że tak – jeśli tylko wiesz, że jesienne i zimowe miesiące działają na ciebie zasmucająco, koniecznie wypróbuj następujące metody:

  1. Pomyśl o wakacjach we wrześniu lub październiku

Jeśli tylko masz taką możliwość, pomyśl o wakacjach we wrześniu lub październiku – ze wskazaniem na kraje, w których z pewnością  będzie wtedy piękna, słoneczna pogoda. Taki wyjazd sprawi, że zostaniesz „naładowana” witaminą D i całą masa energii. Warto pamiętać, że wakacje jesienią są zazwyczaj tańsze niż te w sezonie letnim.

  1. Nastaw się na ruch

Aktywność fizyczna to świetna broń w walce ze złym samopoczuciem. Z jednego z najnowszych badań wynika na przykład, że 150 minut sportu tygodniowo obniża ryzyko wystąpienia objawów depresyjnych o nawet 27%.

Już w sierpniu przygotuj sobie plan pt. „ruch”. Wybierz aktywność, którą najbardziej lubisz (pływanie, jeżdżenie na rowerze), a potem wkomponuj ją w swój codzienny grafik. Niech regularna porcja ruchu stanie się dla ciebie czymś niezwykle istotnym, o czym będziesz pamiętać niezależnie od pogody.

  1. Pomyśl o atrakcjach

Z jesienią i zimą jest trochę jak z dietą – łatwiej wytrwać, kiedy w trudnym okresie pojawiają się drobne przyjemności. Nie musisz pocieszać się czekoladą (choć możesz). Zadbaj o swoje dobre samopoczucie dzięki zapisaniu się na kurs tańca albo regularne randki. Jeśli przed chwilami dla siebie powstrzymuje cię konieczność opiekowania się dziećmi, postaraj się to sprytnie rozwiązać. Możesz na przykład umówić się ze znajomymi, że w piątki oni pilnują waszych dzieci, a w soboty – wy ich.

  1. Zażywaj suplementy diety

Czy wiesz, że według statystyk aż nawet 90% dorosłych Polaków cierpi na niedobory witaminy D?
Tymczasem z badań wynika, że jest ona potrzebna nie tylko dla zdrowych, mocnych kości, ale również dla świetnego samopoczucia i sprawnego mózgu. Dlatego już od pierwszych jesiennych dni postaw na dobrą suplementację w odpowiedniej dawce.

  1. Zmień nastawienie

Jesień i zima nie muszą być złe. Aby jednak zobaczyć je w dobrym świetle, trzeba zmienić nastawienie. Od dziś przestań myśleć o ciemnych, burych wieczorach – wyobrażaj sobie takie w ciepłym świetle lampki, z gorącą czekoladą na stoliku i dobrą książką w ręku. Zamiast narzekać, znajdź sobie zajęcie, np. zacznij planować Boże Narodzenie z dużym wyprzedzeniem (unikniesz pośpiechu w grudniu) albo w końcu weź się za wywołanie i wklejenie do albumów zdjęć. To z pewnością od razu poprawi ci nastrój.