Rzucenie palenia: sposoby. Jak wytrwać w postanowieniu?

Rzucenie palenia: sposoby. Jak wytrwać w postanowieniu?

W życiu niemal każdego palacza papierosów przychodzi moment, w którym postanawia on porzucić szkodliwy dla zdrowia i drogi nałóg. Niestety, w wielu przypadkach próby te kończą się fiaskiem. Jak zwiększyć swoje szanse na sukces? Po jakie metody rzucenia palenia sięgnąć? Oto kilka podpowiedzi.

Rzuć palenie z książką

„Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie” to tytuł książki, która od kilkunastu lat podbija rynek wydawniczy. Autorem jest Allen Carr. Mężczyzna zdobył już spore grono wielbicieli, którzy właśnie dzięki jego poradom i wskazówkom na dobre pożegnali się z papierosami.

Oczywiście nie jest tak, że wystarczy przeczytać książkę, by natychmiast poczuć wstręt do nikotyny. Niemniej autor przedstawia całe mnóstwo sposobów na to, by proces odstawienia był jak najmniej bolesny. W szczegółowy sposób wyjaśnia, dlaczego ludziom tylko wydaje się, że palenie ich uspokaja czy relaksuje – choć tak naprawdę wcale tak nie jest.

Książka może być jedyną pomocą w rzucaniu palenia, ale może również stanowić uzupełnienie innych sposobów.

Rzucenie palenia: inne metody

Istnieje naprawdę sporo sposobów na rzucenie palenia – niektóre cieszą się dobrymi opiniami, inne niekoniecznie. Oto te najczęściej polecane.

  • Stosowanie środków na rzucenie palenia

Nagłe odstawienie nikotyny może wywołać szereg przykrych objawów odstawiennych. Aby tego uniknąć, warto wypróbować nikotynową terapię zastępczą, czyli podawanie substancji w sposób inny niż poprzez wdychanie szkodliwego dymu.

Istnieją różne preparaty z nikotyną: gumy do żucia, plastry oraz tabletki czy spraye, przy czym najlepszymi opiniami cieszą się przede wszystkim tabletki oraz gumy.

  • Hipnoza

W celu rzucenia palenia można również sięgnąć po hipnozę – aczkolwiek raczej jako uzupełnienie innych metod niż główny sposób. Skuteczność hipnozy szacuje się na około 15%. Należy jednak pamiętać, że u osób bardzo podatnych może być ona znaczenie wyższa.

  • Biorezonans

Biorezonans to metoda, która wykorzystuje impulsowe pole magnetyczne. Przed przystąpieniem do zabiegu należy zapalić papierosa, który znajduje się w elektrodzie połączonej z aparatem. Następnie osobę, która chce rzucić palenie, także podłącza się do urządzenia. Po jego włączeniu zachodzą procesy, dzięki którym dochodzi do wygaszenia głodu nikotynowego.

Skuteczność biorezonansu szacuje się na około 90% (już po jednym zabiegu). Sam zabieg jest bezbolesny i bezpieczny. Dodatkową korzyścią skorzystania z biorezonansu jest oczyszczenie organizmu z toksyn.

  • Akupunktura i elektrostymulacja

Akupunktura i elektrostymulacja to kolejne zabiegi z dziedziny medycyny alternatywnej. Ich działanie opiera się przede wszystkim na założeniu, że w organizmie osoby palącej doszło do zaburzenia równowagi i należy tę równowagę przywrócić.  Akupunktura polega na nakłuwaniu niektórych punktów na ciele, z kolei elektrostymulacja – na stymulacji prądem wybranych okolic ucha.

Należy podkreślić, że warunkiem powodzenia obu metod jest całkowite porzucenie nikotyny – co oznacza, że nie wolno sięgać po preparaty z tym składnikiem. Dla złagodzenia głodu nikotynowego oraz dla opanowania rozdrażnienia zaleca się natomiast stosowanie ziołowych tabletek uspokajających.

  • Leki

Nie każdy wie, że w rzuceniu palenia mogą pomóc również preparaty farmakologiczne, czyli po prostu leki. Jednym z nich jest Tabex, używany kiedyś jako lek przeciwkaszlowy. Zawiera on cytyzynę, której cząsteczki są podobne do cząsteczek nikotyny, dlatego mogą ją zastępować. Kurację tym lekiem rozpoczyna się na około 5 dni przed datą rzucenia palenia, trwa ona około miesiąca.

Jak wytrwać w postanowieniu rzucenia palenia?

Niezależnie od tego, jaką metodą rzucenia palenia wybierzesz, w pewnym momencie może „dopaść” cię wielka ochota na papierosa. Jak z nią walczyć i wytrwać w swoim postanowieniu?

  • Zajmij się czymś

Pamiętaj, że natrętna myśl o papierosie nie trwa dłużej niż 2-3 minuty. Kiedy więc akurat się pojawia, koniecznie się czymś zajmij – może to być praca, wybór zdjęć do wywołania, sprzątanie albo rozmowa przez telefon.

  • Powtarzaj sobie, że palenie wcale nie uspokaja

Tak naprawdę palenie papierosów nie ma mocy uspokajania – to tylko pewne przekonanie wynikające z reakcji organizmu na nikotynę. Powtarzaj sobie więc: „Tak naprawdę nie będę czuć się inaczej, gdy zapalę. Tak mi się tylko wydaje”.

  • Przypominaj sobie korzyści wynikające z rzucenia palenia

A jest ich naprawdę sporo. To pożegnanie okropnego zapachu, bardzo duże oszczędności, a przede wszystkim – lepsze samopoczucie i zredukowanie ryzyka wystąpieniu wielu groźnych chorób, w tym nowotworów złośliwych.