Dieta paleo, czyli jedzenie z dawnej epoki

Dieta paleo, czyli jedzenie z dawnej epoki

Czy wiesz, że nasi przodkowie rzadziej chorowali na cukrzycę, otyłość, nowotwory, nie umierali także tak często jak współcześni ludzie na udar mózgu czy atak serca? Naukowcy bardzo szybko doszli do wniosku, że ma to związek ze sposobem odżywiania, a skutkiem tego wniosku było stworzenie diety paleo. Czy jednak sposób, w jaki odżywiali się ludzie w epoce kamienia łupanego, na pewno jest dobry i dla nas?

Dieta pelao – na czym dokładnie polega?

Nazwa diety paleo wzięła się od okresu paleolitycznego, czyli od ery kamienia łupanego. Oczywiście jadało się wówczas zupełnie inaczej: nasi przodkowie żywili się, tym co udało im się zebrać lub upolować, żadna żywność nie była przetworzona, wszystkie owoce i warzywa były „bio”, a zwierzętom nie podawano specjalnych, stymulujących ich wzrost preparatów.

Oczywiście niemożliwe byłoby jeść dokładnie tak jak w okresie paleolitycznym, niemniej można przenieść do XXI wieku niektóre zasady odżywiania się naszych przodków. To właśnie one stanowią „trzon” diety paleo – to jedzenie tłustego i chudego mięsa, owoców morza, owoców i warzyw bez skrobii. Nie wolno natomiast jeść warzyw strączkowych, nabiały czy produktów zbożowych.

Dieta paleo – kontrowersje

Za twórcę diety paleo uważa się Amerykanina Lorena Cardaina, naukowca i dietetyka. Jego publikacje bardzo szybko zdobyły ogromną popularność, a on sam – sławę i uznanie. Przeprowadzono kilka badań, które potwierdziły, że taki styl odżywiania rzeczywiście wpływa pozytywnie na zdrowie, niemniej dość szybko pojawiły się również głosy krytyczne.

Przeciwnicy diety paleo podkreślają, że pożywienie, do jakiego mamy dzisiaj dostęp, jest zupełnie inne niż to z ery kamienia łupanego. Owoce i warzywa mają mniej witamin, a „naszpikowane” antybiotykami mięso bardzo rzadko pochodzi ze zwierząt, które mają dostęp do wolnego wybiegu. Sceptycy podkreślają również, że nie można udowodnić, iż nasi przodkowie w ogóle nie spożywali zbóż, a ich wątpliwości zdają się potwierdzać najnowsze badania.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że dieta paleo może mieć również negatywny wpływ na zdrowie. Stosowana długo może doprowadzić do choroby nerek i zaburzeń w pracy wątroby, do znacznego wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, a nawet do powstania złośliwych nowotworów, zwłaszcza w obrębie układu wydalniczego.

Dieta paleo: korzyści i dozwolone składniki jadłospisu

Oczywiście dieta paleo ma nie tylko wady: taki styl odżywiania może bardzo służyć zdrowiu, ponieważ:

  • eliminuje z jadłospisu przetworzoną, niezdrową żywność,
  • zmniejsza ilość soli w daniach,
  • zmniejsza ilość „pustych kalorii” w pożywieniu,
  • zapewnia niski indeks glikemiczny,
  • zmniejsza ryzyko występowania niestrawności,
  • pomaga schudnąć.

Jeśli biorąc pod uwagę powyższe korzyści, masz ochotę na wypróbowanie diety, to poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek: oto, co wolno ci jeść:

  • mięso (przede wszystkim to chowane na pastwiskach),
  • owoce morza,
  • ryby,
  • warzywa, przede wszystkim skrobiowe,
  • warzywa, zwłaszcza jagodowe,
  • orzechy i różnego typu nasiona.

Nie wolno ci natomiast jeść warzyw strączkowych, produktów zbożowych, żywności przetworzonej, mocno solonej lub z dodatkiem cukru, zakazane jest również mleko oraz wszelakie jego przetwory.