Czym zastąpić cukier? 3 zamienniki, które warto bliżej poznać

Czym zastąpić cukier? 3 zamienniki, które warto bliżej poznać

O negatywnym wpływie cukru na nasze zdrowie mów się od lat – wiadomo już, że nie tylko uzależnia, przyczynia się do otyłości, cukrzycy i próchnicy zębów, ale także zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Mimo to wiele osób wciąż wiele osób go stosuje bez ograniczeń. Jeśli ty też jesteś w tej grupie, najwyższy czas na zmiany. Przeczytaj, czy możesz szybko i bezboleśnie zastąpić „białą śmierć”.

Jest słodki, pyszny i… błyskawicznie uzależniający. Poprawia smak wielu deserów – co oczywiste, ale jest też dodawany do pieczywa (w tym chleba), płatków śniadaniowych, a nawet do wędlin czy mięs. Cukier jest właściwie wszędzie, choć często nie jesteśmy tego świadomi. Zazwyczaj nie wiemy również, jak bardzo szkodliwie działa na nas ten niepozorny proszek – tymczasem może on nie tylko doprowadzić do cukrzycy, ale również sprawić, że będziemy potrzebować pomocy onkologa.

Porzucenie cukru jest jedną z najlepszych rzeczy, jakie możesz zrobić dla swojego organizmu. Ale spokojnie – wiemy, że zrezygnowanie z jego słodkiego smaku jest bardzo trudne. Dlatego proponujemy ci trzy fantastyczne jego zamienniki.

Erytrytol

Erytrytol to słodzik półsyntetyczny z grupy alkoholi wielowodorotlenowych. Jego ogromną zaletą jest fakt, że można spożywać go bez ograniczeń, a i tak nie wywoła żadnych skutków ubocznych. Jego indeks glikemiczny wynosi zero, dlatego jest świetnym produktem dla osób chorujących na cukrzycę albo cierpiących na insulinoporność. Spożywając erytrytol, dostarczysz organizmowi niewiele kalorii – zaledwie 20 kcal w 100 gramach.

W przeciwieństwie do niektórych słodzików, erytrytol nie pozostawia w ustach gorzkiego posmaku. Możesz dodawać go do herbaty, kawy, wypieków i właściwie dowolnych deserów. Z pewnością szybko go polubisz i błyskawicznie się do niego przyzwyczaisz.

Cukier brzozowy (ksylitol)

Cukier brzozowy pozyskiwany jest z brzozy. Jego największą zaletą jest to, że smakuje niemal identycznie jak zwykły cukier, ale dostarcza o wiele mniej kalorii (240 kcal w 100 gramach). Jego indeks glikemiczny wynosi zaledwie 8, dlatego on także zalecany jest cukrzykom. Można stosować go do wypieków.

Cukier brzozowy nie tylko nie szkodzi – jak cukier biały, ale działa wręcz prozdrowotnie. Dzięki licznym badaniom wiadomo już, że zapobiega powstawaniu próchnicy, opóźnia starzenie się organizmu i redukuje ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Niestety, ksylitol ma też pewną wadę. Jeśli będziesz stosowała go w dużych ilościach, możesz doświadczyć wielu nieprawidłowości ze strony układu pokarmowego: wzdęć, zaparć oraz bólu brzucha.

Stewia

Stewia jest naturalnym słodzikiem, bardzo często zalecanym przez diabetologów oraz dietetyków. Jego wartość kaloryczna i indeks glikemiczny wynoszą dokładnie zero. Niestety, w przeciwieństwie do ksylitolu stewia stosowana w postaci sproszkowanej nie ma wartości odżywczych. W dodatku po zjedzeniu potraw ze stewią w ustach może pozostawać nieco gorzki posmak.

Niemniej ma ona także ogromny plus – jest odporna na działanie wysokich temperatur, dlatego bez żadnego problemu można piec ciasta z tym słodzikiem.

Dlaczego zamienniki nie są popularne?

Skoro zamienniki cukru są o wiele lepsze niż on sam, to pozostaje pytanie: dlaczego wciąż korzysta z nich tak niewiele osób? Prawdopodobnie wynika to z ich cen. Wspomniane słodziki są niestety znacznie droższe – dla przykładu erytrytol kosztuje aż 6 razy więcej niż zwykły cukier. Niemniej wciąż zdecydowanie warto – zważając na to, że nie ma niczego bardziej cennego niż nasze zdrowie.