Co to jest dieta oxy?

Co to jest dieta oxy?

Na rynku diet co i rusz pojawia się jakaś godna uwagi nowość – ostatnio zainteresowanie osób pragnących zrzucić kilka zbędnych kilogramów wzbudziła dieta oxy. Na czym dokładnie polega i czy jest bezpieczna?

Dieta oxy – na czym polega?

Dieta oxy jest komercyjnym programem dla osób walczących z nadwagą – za komplet wskazówek oraz jadłospis i porady należy co miesiąc uiszczać pewną kwotę (jej wysokość jest zmienna i zależy od kilku czynników).

Jest do dieta białkowa, pod pewnymi względami dość podobna do bardzo skrytykowanej w środowisku lekarskim diety Dunkana (Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyków uznało dietę Dukana za jedną z pięciu najgroźniejszych dla zdrowia). Jak jednak twierdzą twórcy, jadłospis został urozmaicony oraz stworzony przy konsultacji ze specjalistami, dlatego ma ona być o wiele bardziej bezpieczna.

Dieta oxy składa się z trzech etapów, z których każdy trwa około 7 dni, a także z dwóch faz dodatkowych. Cały program trwa około 6 tygodni, ale już po 3 tygodniach można stracić nawet 15 kilogramów – innymi słowy, dieta oxy wydaje się być idealną dla tych, którym zależy na uzyskaniu szybkich efektów. Warto jednocześnie podkreślić, że zdaniem autorów diety wpływa ona korzystnie nie tylko na redukcję wagi, ale również na nasze zdrowie: pozwala oczyścić organizm z toksyn, niweluje zmęczenie, kłopoty z wypróżnianiem, a nawet pozwala pokonać problemy z wątrobą oraz nerkami.

Dieta oxy – etapy

Pierwsza część diety to zawsze „detox”, w czasie którego należy oczyścić organizm. Odbywa się to poprzez spożywanie większych ilości koktajli, warzyw oraz owoców.

Następnie nadchodzi faza o nazwie „fat burning”. W menu dominuje wówczas białko zwierzęce, którego spożywanie ma przyspieszać metabolizm oraz rozpocząć proces intensywnego spalania tłuszczu.

Kolejny etap to „step”. Do diety włączone zostają pokarmy zawierające białko roślinne. Osoba odchudzająca się powinna spożywać oba rodzaje białek w proporcji 50:50.

Następna faza to „balance”. Wprowadza się produkty zbożowe i owoce. Potem następuje już tydzień stabilizacji, który ma uporządkować pracę organizmu, jednocześnie zabezpieczając przed efektem „jo-jo”.

Czy dieta oxy jest bezpieczna?

Dieta oxy z pewnością nie jest tak groźna jak dieta Dunkana – bardzo szybko, bo już w drugiej fazie wprowadza się białko roślinne. Jednocześnie organizm dość długo musi radzić sobie bez węglowodanów – dlatego właśnie zaczyna czerpać ją z tłuszczu. Problem polega na tym, że produktami ubocznymi tego procesu są związki, które w dość dużym stopniu mogą obciążać nerki i wątrobę.

Sami producenci diety podkreślają, że przez jej rozpoczęciem należy skonsultować się z lekarzem. Jednak i bez tego można wywnioskować, że przeciwwskazania do diety oxy to:

  • choroby nerek,
  • choroby wątroby,
  • kamienie żółciowe i nerkowe,
  • choroby przewlekłe,
  • wrzodu żołądka,
  • zaburzenia hormonalne,
  • dna moczanowa,
  • cukrzyca,
  • nowotwór,
  • choroby serca.

Ponadto na taką dietę nie powinny przechodzić kobiety w ciąży, karmiące piersią, cierpiące na anemię oraz niedobory pokarmowe, a także osoby, u których stwierdza się podwyższone wartości wyników laboratoryjnych: prób wątrobowych (ALAT, AspAT) i poziomu kreatyniny.

Skuteczność diety oxy

Niestety, wiele osób, które bardzo pragną się odchudzić, jest w stanie „przymknąć oko” na ewentualne zagrożenia dla zdrowia – o ile tylko dieta jest naprawdę skuteczna. Warto więc podkreślić, że w tym przypadku nie ma takiej gwarancji. W regulaminie utworzonym przez autorów diety możemy bowiem przeczytać:

„Wielość czynników wpływających na proces odchudzania powoduje, że Administrator nie daje gwarancji, że stosowanie IPD (Indywidualny Plan Diety – dop. red.) przyniesie zamierzony rezultat.”

oraz

„Efekty stosowania IPD przez różnych Użytkowników mogą się różnić.”

Chcesz być szczupła? Zadbaj o swój jadłospis na stałe!

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoby stosujące dietę oxy rzeczywiście schudną i będą cieszyły się szczuplejszą sylwetką. Warto jednak pamiętać, że według specjalistów jakiekolwiek krótkotrwałe diety nie są w stanie zabezpieczyć nas przed powrotem utraconych kilogramów – które zresztą często wracają z nawiązką. Aby cieszyć się ładniejszą sylwetką i zdrowiem przez długie lata, wciąż warto stosować stare, dobre metody, czyli po prostu jeść zdrowo i dużo się ruszać.

Dodaj komentarz