Zrogowaciałe pięty: jak zlikwidować problem na długo?

Zrogowaciałe pięty: jak zlikwidować problem na długo?

Twarde, zrogowaciałe i szorstkie pięty nie dodają urody. Co gorsza, problem może się nasilać, prowadząc do pękania skóry i dolegliwości bólowych. Jak sobie z nim poradzić na długo? Oto kilka sposobów na piękne, miękkie i atrakcyjne stopy.

Zrogowaciałe pięty: przyczyny

Dlaczego właściwie niektórzy mogą cieszyć się pięknymi stopami, a u innych skóra wciąż rogowacieje? Oto kilka przyczyn:

  • Wysuszenie skóry

Jeśli pijesz zbyt mało wody, twoja skóra bardzo szybko będzie ulegała przesuszeniu. Zazwyczaj kiedy mówi się o suchej skórze, to raczej w kontekście tej na twarzy, rękach czy nogach, tymczasem stopy także odczuwają niedobory płynów.

Warto też zauważyć, że na lekkie odwodnienie w szczególności narażone są osoby, w których diecie brakuje witaminy A. To właśnie ona odpowiada za nawilżenie skóry.

  • Stwardnienie skóry na skutek wystawiania jej na niekorzystne warunki

Na naszych stopach znajduje się skóra o największej grubości. Co więcej, w pewnych warunkach skóra ta może twardnieć, co zapewnia maksymalny komfort chodzenia (np. bez butów). Jeśli więc jako dziecko często biegałaś boso, zwłaszcza na podwórku, to skóra twoich stóp uległa modyfikacjom i już zawsze będzie nieco twardsza niż u innych.

  • Niewłaściwe obuwie

Zarówno chodzenie na bardzo płaskim obcasie, jak i bieganie w szpilkach nie służy stopom i skórze. Szkodliwe jest również długotrwałe stanie.

  • Nadwaga/otyłość

Dodatkowe kilogramy sprawiają, że skóra zaczyna się rozciągać, a nawet pękać. Dotyczy to nie tylko bioder, brzucha czy pośladków, ale także pięt. Ponadto otyłość sprawia, że stopy bardziej naciskają na podłoże, co także doprowadza do twardnienia skóry.

Jak pozbyć się problemu rogowacenia skóry na piętach?

Jeśli twoje pięty co jakiś czas zaczynają przypominać ostrą, twardą tarkę, to powinnaś zacząć działać. Oto, co może ci pomóc.

  • Moczenie stóp

Kilka razy w tygodniu (np. wieczorem, podczas relaksu przy filmie, serialu czy książce), urządzaj swoim stopom kąpiele. Możesz moczyć je w wodzie z solą leczniczą (np. bocheńską) albo w naparze z ziół. Aby stworzyć taką prozdrowotną mieszankę, połącz siemię lniane, rumianek oraz kozieradkę (w równych proporcjach). Zalej wszystko wrzątkiem, a kiedy napar trochę ostygnie – włóż do niego stopy na około 20 minut.

 Świetne efekty przynosi również moczenie stóp w siemieniu lnianym, który szybko zmiękcza i uelastyczni skórę. Siemię zalej wrzątkiem, poczekaj, aż temperatura wody spadnie do niegroźnej dla skóry temperatury, potem włóż stopy do miski na około 20 minut.

Inny sposób – znany od wieków, to moczenie stóp w ciepłym mleku z odrobiną miodu. Metodę tę należy stosować zwłaszcza w przypadku, gdy skóra stóp jest już popękana, co powoduje wystąpienie dolegliwości bólowych. Zarówno mleko, jak i miód złagodzą dolegliwości i sprawią, że skóra szybciej zacznie się regenerować.

Uwaga! Pamiętaj, że po moczeniu stóp należy zetrzeć zrogowaciały, zmiękczony naskórek przy pomocy pumeksu.

W profilaktyce rogowacenia skóry stóp bardzo dużą rolę odgrywa systematyczne usuwanie zrogowaciałego naskórka przy pomocy specjalnych tarek lub pumeksów. Rób to każdego dnia w trakcie lub po kąpieli, kiedy skóra jest zmiękczona.

Oczyszczanie pięt należy połączyć z nawilżaniem skóry przy pomocy dedykowanych kremów. Preparaty do stóp mają w składzie mocznik, który fantastycznie zmiękcza skórę i sprawia, że staje się ona idealnie gładka.

  • Stosowanie złuszczających skarpetek

Jeśli zależy ci na pięknych, gładkich stopach, to raz na jakiś czas przeprowadzaj zabieg z użyciem specjalnych, złuszczających skarpetek. Produkty tego typu zawierają kwasy owocowe, które powodują, że skóra ulega samoczynnemu złuszczeniu.

Sam zabieg jest bardzo prosty – polega jedynie na nałożeniu na stopy skarpetek i odczekaniu okresu zalecanego przez producenta. Po kilku dniach skóra stóp zacznie się łuszczyć.