Co jeść, by szybciej zajść w ciążę?

Co jeść, by szybciej zajść w ciążę?

Planując powiększenie rodziny czasem zmieniamy sposób odżywiania się na zdrowszy, przyjmujemy kwas foliowyKwas foliowyKwas foliowy to witamina z grupy B. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folium czyli liść, gdyż wyprodukowano go ze szpinaku. Ma postać jasnożółtej substancji, która łatwo rozpuszcza się w wodzie. Inne nazwy to: witamina B9, folacyna, folan, kwas pteroiloglutaminowy, witamina Bc. Ma duże znaczenie w pierwszych tygodniach ciąży, ponieważ komórki dziecka dzielą się wówczas bardzo szybko. Kwas foliowy nie jest wytwarzany przez ludzki organizm, dlatego musi być przyjmowany wraz z pokarmem, lub w postaci suplementów. Niedobór tej witaminy w okresie ciąży może prowadzić do wady cewy nerwowej, która powoduje upośledzenie rozwoju kręgosłupa, mózgu i czaszki głównie rozszczep kręgosłupa oraz bezmózgowie. Przyjmowanie kwasu foliowego zapobiega rozdwojeniu podniebienia, wadom serca i kończyn oraz zaburzeniom wzrostu płodu. W pierwszych tygodniach ciąży kobiety powinny przyjmować od 400 do 800 mcg kwasu foliowego. Folacyna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu już od momentu poczęcia aż do późnej starości. Ma duży wpływ na płodność, ponieważ u kobiet wpływa na dojrzewanie komórek jajowych i zagnieżdżenie się zarodka, a u mężczyzn wpływa na produkcję plemników. Witamina ta występuje powszechnie w tkankach wielu roślin i zwierząt, zwłaszcza w zielonych warzywach liściastych, wątrobie, drożdżach, roślinach strączkowych, otrębach, żółtku jajek, ciemnym pieczywie, owocach cytrusowych i sokach. , zwiększamy aktywność fizyczną. Wszystko po to, by lepiej przygotować organizm do trudu poczęcia i noszenia nowego życia. Czy istnieją jednak sposoby na to, by dzięki diecie szybciej zajść w ciążę?

Dieta płodności

Trzeba sobie powiedzieć jasno, że nie ma żadnej diety cud, która sprawi, że natychmiast zajdziemy w ciążę. Jeśli mamy problemy z płodnością, to sama dieta nam nie pomoże, aczkolwiek z pewnością wspomoże proces przywracania płodności i nie zaszkodzi. Dieta płodności to bowiem nie żadne „czary-mary” ale takie odżywianie, które wpływając na działanie organizmu,  poprawia płodność. W dzisiejszych czasach, gdzie często jemy byle co, w biegu, szybko, nie przykładamy wagi do spożywanych produktów. Zapominamy, że jedzenie to odżywianie. Nie chodzi o to, by jeść dużo byle czego, ale by jeść tak, by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych. Wysokoprzetworzona żywność, gotowe dania, warzywa GMO, to wszystko nie sprawia, że czujemy się odżywieni. Przeciwnie, jedząc dużo, chcemy jeść jeszcze więcej bo nadal odczuwamy chęć jedzenia. Dzieje się tak właśnie dlatego, że organizm, choć syty, nadal domaga się składników, których mu nie dostarczamy w odpowiedniej ilości. Jemy więc nadal. Tymczasem, gdybyśmy jedli zdrowo, moglibyśmy jeść dużo mniej i nie odczuwać chęci podjadania. Wiele osób jest na szczęście coraz bardziej świadomych tego, jak jedzenie wpływa na zdrowie, stąd idea slow food , która jest coraz bardziej popularna.

Chcąc zajść w ciążę warto przede wszystkim zastanowić się nad tym, co jemy i pomyśleć, czy to, co jemy dalibyśmy swojemu dziecku. Jeśli odpowiedź jest negatywna trzeba się zastanowić, jak zmienić swoją dietę, by była zdrowa dla nas i mającego się rozwijać w nas nowego życia.

Zanim więc pomyślimy o diecie zwiększającej płodność, pomyślmy o swojej diecie w ogóle. Płodność w dużej mierze zależna jest od prawidłowej wagi. Zarówno nadwaga, jak i niedowaga mają wpływ na możliwość poczęcia dziecka. Jeśli zatem nasze BMI wskazuje na nadwagę, należy najpierw schudnąć – w zdrowy sposób, najlepiej skonsultowany z dietetykiem – a staranie się o potomstwo okaże się łatwiejsze. Podobnie jest z niedowagą – najpierw należy uporządkować tą kwestię i znaleźć jej przyczynę (często związaną z tarczycą), by skutecznie móc starać się o dziecko.

Produkty płodności

Wieloletnie badania udowodniły wpływ pełnotłustego nabiału na płodność owulacyjną. Co ciekawe takiego wpływu nie ma nabiał odtłuszczony, co jak przypuszczają naukowcy ma związek z procesem, jakiemu jest on poddawany. Ich zdaniem w wyniku tego procesu zmienia się jego skład hormonalny. Pełnotłusty nabiał należy zatem spożywać codziennie, jednak nie przesadzać z ilością, gdyż trzeba pamiętać, że jest on kaloryczny.

Ważne w diecie płodności są nienasycone kwasy tłuszczowe, których źródłem są tłuste ryby morskie, awokado i oleje roślinne. Wspomagają one pracę wielu narządów, w tym narządów rozrodczych.

Niezwykle ważne jest też żelazo, które ma duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie komórki jajowej i zarodka. Choć zwykle uważamy, że najlepszymi źródłami żelaza jest czerwone mięso, wątroba czy serce, to badania pokazały, że to warzywa mają większy wpływ na płodność okołoowulacyjną. Warto zatem postawić na buraki, pietruszkę, fasolę czy orzechy.

Cynk, jest tym składnikiem, którego niedobór w organizmie mężczyzny może przynieść duże problemy związane z płodnością. Okazuje się bowiem, że nawet niewielkie niedobory cynku mogą mieć znaczący wpływ na produkcję testosteronu. Źródłem cynku są jajka, pieczywo razowe, pestki dyni, produkty mleczne.

Niezwykle znaczący wpływ na płodność ma witamina E. U kobiet jej niedobór może doprowadzić do obumarcia ciąży. Mężczyźni mogą mieć problemy z płodnością wynikające ze zwyrodnienia plemników. Witamina E znajduje się w takich produktach, jak oleje roślinne, zarodki pszenicy, żółtka jaj, sałata, szpinak czy natka pietruszki.

Kolejnym ważnym składnikiem jest kwas foliowy. Kobiety zwykle już na etapie przygotowania do ciąży zażywają kwas foliowy, jako suplement, gdyż ma on wpływ na prawidłowe ukształtowanie się cewy nerwowej u płodu. Tymczasem kwas foliowy ma także wpływ na płodność. Niedobór tego składnika powoduje spadek jakości nasienia u mężczyzn.

Produktami bogatymi w kwas foliowy są warzywa liściaste, pieczywo razowe, nasiona roślin strączkowych.

Anty – dieta

Obok produktów, które powinniśmy spożywać, są te, po które nie należy sięgać, starając się o dziecko. Oprócz wspomnianej już żywności przetworzonej, zalicza się do nich używki, takie jak kawa czy alkohol. Kofeina zawarta w kawie obkurcza naczynia krwionośne, utrudniając dotarcie komórki do macicy. Alkohol pogarsza jakość nasienia i wpływa na główkę plemnika w taki sposób, że uniemożliwia mu przeniknięcie do komórki jajowej.

Trzeba pamiętać też o ograniczeniu cukrów prostych, które powodują nagłe „zastrzyki” z insuliny. Takie wahania wpływają na gospodarkę hormonalną i w rezultacie mogą utrudnić zajście w ciążę.

Dieta płodności w zasadzie wpisuje się w ogólny kanon zdrowego odżywiania się. Stosując się do jej zaleceń, nie tylko będziemy płodni, ale nasze samopoczucie będzie lepsze, a ogólna kondycja organizmu dobra.

Dodaj komentarz