Kodeks zdrowia intymnego

Kodeks zdrowia intymnego
Niektórym kobietom dolegliwości układu moczowo-płciowego przytrafiają się wyjątkowo często. Najprawdopodobniej jest to spowodowane nieprawidłowością w funkcjonowaniu ekosystemu pochwy lub indywidualnymi predyspozycjami. Osoby te powinny informować lekarza o swej skłonności i prosić o uzupełnienie ordynowanej np. kuracji antybiotykowej preparatem probiotycznym, dedykowanym zdrowiu intymnemu.

 

Nierzadko zdarza się również, że kobieta żali się na dokuczliwe objawy ze strony miejsc intymnych, mimo iż badania mikrobiologiczne nie wykazują obecności patogenów. Taka "dolegliwość" ma wówczas podłoże psychogenne - może być np. przejawem nerwicy.
Jedno jest pewne: dolegliwości te są ściśle powiązane z obecnością a raczej brakiem bakterii LactobacillusLactobacillusTo rodzaj laseczkowatych bakterii Gram-dodatnich. Najliczniejsze spośród grupy bakterii kwasu mlekowego. Pałeczki kwasu mlekowego dominują w składzie naturalnej flory bakteryjnej pochwy dojrzałej kobiety, a najczęściej występujące to: Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus fermentum, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus brevis, Lactobacillus jenseni, Lactobacillus casei, Lactobacillus catenaforme, Lactobacillus debrueckii, Lactobacillus salivarius, Lactobacillus crispatus. Bakterie te nie są chorobotwórcze i pozwalają na utrzymanie kwaśnego odczynu pH w pochwie, który zapobiega zakażeniom grzybiczym i bakteryjnym.  w układzie moczowo-płciowym.
Dlatego warto jest wzbogacić dietę w produkty probiotyczne dedykowane zdrowiu intymnemu.
 
KODEKS ZDROWIA INTYMNEGO:
  1. Nigdy nie pożyczaj ręcznika ani innym, ani od innych. Jeden ręcznik przeznacz tylko do celów intymnych. Zrezygnuj z myjki i gąbki. W ich drobnych oczkach mogą gromadzić się i rozwijać bakterie oraz grzyby.
  2. Myj intymne miejsca od przodu ku tyłowi, aby nie zainfekować pochwy drobnoustrojami z okolic odbytu. 
  3. Do mycia intymnych miejsc używaj specjalnie przeznaczonych do tego celu kosmetyków (płyny do higieny intymnej). Mają one odczyn podobny do naturalnego środowiska pochwy. Zwykłe mydła i kąpiele w piance mogą zaburzać naturalnie kwaśny odczyn pochwy i sprzyjać zaburzeniom jej równowagi.
  4. Zapomnij o irygacji pochwy. Niszczy jej naturalną florę bakteryjną. Wyjałowiona śluzówka pochwy jest znacznie bardziej podatna na różne dolegliwości. Nasz organizm potrzebuje aż 48 godzin, aby odbudować naruszony przez irygację ekosystem pochwy. Ten czas z powodzeniem mogą wykorzystać bakterie patogenne.
  5. Noś niezbyt obcisłą bieliznę z włókien naturalnych. Sztuczne tkaniny nie przepuszczające powietrza są powodem wilgotności i nadmiernego ciepła w miejscach intymnych, co sprzyja rozwojowi grzybicy.
  6. Jeśli cierpisz z powodu nawracających dolegliwości pochwy, zrezygnuj ze stosowania tamponów i pigułek antykoncepcyjnych. Zbadaj stężenie glukozy we krwi (być może masz cukrzycę). Cukier jest doskonałą pożywką dla drożdżaków.
  7. Podczas ciąży układ immunologiczny kobiety jest osłabiony, ponieważ musi się dostosować do obecności płodu. Dochodzi wtedy do rozpulchnienia tkanek narządów płciowych i zwiększenia w ich nabłonku ilości glikogenu, a równocześnie może maleć kwaśność pochwy.
  8. Już w trakcie oraz po zastosowaniu antybiotyków, które mogą niszczyć naturalną florę bakteryjną pochwy, ułatwiając rozwój patogenom, koniecznie wspomagaj swój organizm i stosuj preparat probiotyczny, który wzmacnia i odbudowuje naturalną mikroflorę pochwy i układu pokarmowego (np. LaciBios® femina).
  9. Po menopauzie, gdy błona śluzowa narządów rodnych staje się coraz cieńsza, bardziej sucha i podatna na mikrourazy, stosuj odpowiednia dietę i preparaty probiotyczne, utrzymujące pH w pochwie na stałym, lekko kwaśnym poziomie.
  10. W podróży, w czasie menstruacji lub jeśli nie masz przez dłuższy czas w ciągu dnia dostępu do łazienki, używaj chusteczek do higieny intymnej. Przed wyjazdem kup w aptece jednorazowe nakładki na muszlę klozetową.

Dodaj komentarz