7 dyscyplin, dzięki którym pokochasz ruch

7 dyscyplin, dzięki którym pokochasz ruch

Nieustannie słyszymy o tym, że ruch to zdrowie, jednak wiele z nas nie ma motywacji do działania, a te, którym się to udaje, niejednokrotnie męczą się chodząc na fitness, którego tak naprawdę nie lubią. Odnalezienie właściwej dyscypliny sportowej, która sprawi nam przyjemność jest kluczem do aktywności, która będzie nas uskrzydlała, a nie ciążyła, jak nieprzyjemny obowiązek do wykonania. Oto subiektywna lista sportów, których warto spróbować.

Sport wpływa na wszystko

Ruch jest naturalną potrzebą człowieka. Dawniej, gdy ludzie nie mieli tylu udogodnień, jak dziś, ruch był oczywisty. Kobiety prały przynosząc wodę z rzek, samodzielnie przygotowywały produkty, z których robiły jedzenie, pracowały w polu, opiekowały się zwierzętami hodowlanymi. Były w nieustannym ruchu od rana do wieczora. Dziś, wszystkie te czynności zostały uproszczone do tego stopnia, że ilość ruchu, jaką zażywamy jest minimalna i zwykle niewystarczająca do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dawniej nikt nie myślał o dodatkowych ćwiczeniach, gdyż było ich pod dostatkiem w ciągu dnia. Dziś szukamy sposobu na dodatkowy ruch, by pozostać w dobrej formie. Czasem jednak lenistwo wygrywa ze zdrowym rozsądkiem i zaniedbujemy ten aspekt. To błąd, ruch jest bowiem niezwykle ważny dla naszego zdrowia. Wpływa on pozytywnie na układ krążenia, a więc na serce i jego pracę, zmniejszając ryzyko zawału.

Nie bez znaczenia jest także wpływ aktywności fizycznej na układ oddechowy, który działając sprawniej wpływa na wiele procesów, które zachodzą w organizmie.

Układ nerwowy także stymulowany jest poprzez ruch. Dzięki niemu poprawia się pamięć i koncentracja, a także zyskujemy większą harmonię emocjonalną, gdyż ruch pozwala na pozbycie się negatywnych emocji.

Dzięki wysiłkowi fizycznemu poprawia się kondycja mięśni i kości, co w oczywisty sposób wpływa na sprawność w każdym wieku. Będąc przez całe życie w dobrej kondycji, możemy na starość spodziewać się lepszej sprawności.

Argumentów na poparcie tezy, że sport to zdrowie nie brakuje. Jak zatem wybrać dyscyplinę, która da nam przyjemność?

Jazda konno

Jazda konno kojarzy się z wydumanym, drogim sportem, niedostępnym dla przeciętnego człowieka. Wydaje się, że aby ją uprawiać, trzeba mieć odpowiedni strój, sprzęt i lubić konie. Tymczasem większość z nas kontakt z tym zwierzęciem miała znikomy. Zwykle więc, myśląc o możliwych dyscyplinach, które chcielibyśmy uprawiać, raczej jazdę konną wykluczamy. Duży błąd. Konie to wyjątkowe zwierzęta, a jazda na nich tylko pozornie wydaje się łatwa i niemęcząca. O swojej przygodzie z końmi opowiada Ania: „Moja córka bardzo chciała jeździć konno. W końcu na urodziny kupiliśmy jej karnet na kurs jazdy konnej. Poszłam z nią na pierwszą jazdę w strachu o nią. Wszak sport ten uważany jest za kontuzjogenny. Córka była przeszczęśliwa. Na kolejnej lekcji uznałam, że w sumie, może sama bym spróbowała zamiast tam siedzieć. Instruktorka entuzjastycznie podeszła do tego pomysłu i zanim się obejrzałam, siedziałam na koniu. Te emocje trudno porównać do czegokolwiek. Strach, radość, euforia i kontakt ze zwierzęciem – wszystko to przyciąga jak magnes. Dziś minął już rok, od tamtej pierwszej lekcji. Radzę sobie już znacznie lepiej, ale nadal po każdej jeździe czuję dokładnie, gdzie i jakie mam mięśnie.”.

Jazda konno angażuje do pracy całe ciało, nawet te mięśnie, które zwykle są słabe, bo na co dzień nie trenowane. Ten rodzaj sportu wpływa także na wydolność oddechową i pracę układu krążenia.

Mitem jest to, że jazda konno jest wyjątkowo droga. Dziś powstało wiele stajni rekreacyjnych, gdzie już za 35 zł za godzinę jazdy można spędzić aktywnie czas pod opieką instruktora. Na początek nie potrzeba żadnego specjalnego sprzętu ani stroju. Owszem, przydadzą się bryczesy, sztyblety czy sztylpy, ale na pierwsze lekcje, spodnie dresowe i buty trekkingowe w zupełności wystarczą.

Pływanie

Basen jest dostępny dziś niemal dla każdego. Warto skorzystać z tej dogodności, gdyż pływanie przynosi ogromne korzyści dla zdrowia. Poprawia siłę mięśni nie obciążając jednocześnie kręgosłupa i stawów. Osoby otyłe powinny zdecydowanie zwrócić uwagę na ten rodzaj sportu. Przed pływaniem wzbraniamy się głównie dlatego, że krępujemy się swojej sylwetki w stroju kąpielowym. Zamiast się jednak zastanawiać nad tym, co pomyślą inni (zwykle i tak nie zwrócą uwagi na nas) sprawić sobie tą przyjemność i pójść popływać. Niektórzy narzekają, że to nudne pływać w kółko. Jeśli należysz do tego grona, zainteresuj się aqua fitnessem. To ćwiczenia w wodzie, prowadzone przez instruktora, zwykle przy muzyce tanecznej. Opór wody w czasie ćwiczeń wzmacnia siłę mięśni, a my sami czujemy się jak dzieci, szalejąc w wodzie w rytm muzyki. I nikt nas nie widzi, wszystko odbywa się przecież pod wodą. Nie trzeba nawet umieć pływać, gdyż każdy uczestnik ćwiczeń otrzymuje pas wypornościowy, który utrzymuje go na wodzie.

Koszt takich zajęć uzależniony jest od ilość wejść oraz miejsca treningu. Zwykle wynosi kilkadziesiąt złotych za 4 zajęcia miesięcznie.

Jazda na rowerze

Niby nic nowego – wydaje się, że jazda na rowerze nie jest zbyt emocjonująca…dopóki nie spróbujesz. W młodości większość z nas jeździła na rowerze, dlaczego więc nie wrócić do tego sportu? Dziś przeżywa ona renesans ze względu na coraz większą liczbę ścieżek rowerowych, dzięki którym możemy poruszać się nie tylko po mieście, ale zwiedzać całą okolicę. Jazda na rowerze jest dobra dla każdego, gdyż można ją dostosować do własnego tempa. Można jeździć cały rok, choć oczywiście wiosna i lato to najlepsze pory roku do tego typu sportu. Zaletą jazdy na rowerze jest to, że przebywamy na świeżym powietrzu, mamy kontakt z naturą, dzięki czemu nawet nie będąc na urlopie możemy złapać dystans do problemów, jakie nas trapią. Rowerem możemy przemierzać także szlagi turystyczne. Rower można zabrać bowiem na specjalny bagażnik i samochodem przewieźć w dowolne miejsce, z którego rozpoczniemy podróż.

Niezaprzeczalną zaletą jazdy rowerem jest jej koszt. Wystarczy kupić rower – to jednorazowy wydatek, oraz kask – na wszelki wypadek. Oczywiście można zaopatrywać się w akcesoria, ale nie jest to konieczne, by spędzać miło czas.

Ćwiczenia w przestrzeni miejskiej

Street workout to coraz popularniejszy sposób na utrzymanie dobrej kondycji bez ponoszenia żadnych nakładów finansowych. Wykorzystuje się bowiem infrastrukturę miejską i własną masę ciała, aby wykonywać ćwiczenia, zwykle siłowe, a więc wzmacniające mięśnie. Do ich wykonywania może służyć wszystko, wyobraźnia jest granicą. Mogą to być ławki, krawężniki, trzepaki. Ćwiczenia, jakie się wykonuje to przysiady, podciągania, brzuszki. Przypomina to zabawy, w jakie bawiliśmy się w dzieciństwie. Możemy także wykorzystywać darmowe siłownie pod gołym niebem.

Zaletą ćwiczeń w przestrzeni miejskiej jest to, że jesteśmy na świeżym powietrzu, dzięki czemu jesteśmy lepiej dotlenieni niż w zamkniętych ścianach siłowni. Trening ponadto jest harmonijny i dzięki pomysłowości angażuje wszystkie partie ciała. Jeśli jednak brakuje nam pomysłów na wykorzystanie infrastruktury, zawsze można zajrzeć do internetu, gdzie działają grupy street working’owe - tam można podpatrzeć ciekawe pomysły i rozwiązania.

Frisbee

Rzucanie krążkiem – prosta zabawa, wydawało by się, że przeznaczona dla dzieci. Tymczasem można się nią bawić na kilka sposobów. Jest uniwersalna, nie wymaga specjalistycznego sprzętu, może być grą zespołową lub indywidualną. Wszystko, czego potrzebujemy to krążek frisbee. Możemy za jego pomocą samodzielnie ćwiczyć sprawność, ale jeśli mamy psa, to takiego towarzysza warto zaangażować w zabawę wykorzystując fakt, że i tak musimy poświęcić czas na wyjście z nim. Warto więc połączyć to z własną aktywnością i pobiegać za krążkiem. Frisbee to też fajny sposób dla mam, które mają pod opieką dzieci i niewiele czasu na samodzielną aktywność fizyczną. Zabawa frisbee z dziećmi da nam odpowiednią dawkę ruchu, a dzieciakom frajdę z czasu spędzonego aktywnie z mamą lub tatą.

Gry zespołowe

Siatkówka, koszykówka, piłka ręczna – większość z nas kiedyś grała w każdą z tych gier. Jeśli masz grono znajomych, którzy byliby chętni spotykać się regularnie, by pograć, to doskonała okazja, by bawić się, ćwiczyć i spotykać – wszystko w jednym czasie. Jeśli jednak brakuje znajomych, warto poszukać na portalach społecznościowych, w lokalnych grupach osób, które chciałby brać udział w takich grach.

Można grać na dworze, na boiskach – to najtańsza opcja. Wystarczy piłka i drużyna. Nie trzeba mieć wydumanych umiejętności, wszak liczy się aktywność i miłe spędzanie czasu.

Bieganie i spacery

Ruch nie musi być bardzo aktywny. Ważne, aby w ogóle był. Codzienne wyjście na spacer to także aktywność ruchowa, polecana szczególnie osobom, które nie mogą się forsować. Spokojny spacer wpływa pozytywnie na układ krążenia, układ oddechowy i stan naszych kości. Jeśli chcesz poprawić siłę mięśni i wytrzymałość organizmu, bieganie będzie doskonałym sposobem, by to osiągnąć. Podobnie, jak w przypadku jazdy na rowerze, dodatkowym atutem jest kontakt z naturą i oderwanie myśli od codziennych problemów. Nie musisz przebiec od razu wielu kilometrów. To ma być przyjemność. Jeśli jednego dnia sforsujesz się, kolejnego nie będziesz miała ochoty na trening. Niech to będzie coś, co sprawia radość.

Uprawianie sportu nie musisz być dopustem bożym i codziennym obowiązkiem. Jeśli wybierzesz dyscyplinę, która da Ci radość z samego faktu jej uprawiania, będzie ona odpoczynkiem i przyjemnością. Powodzenia.

Dodaj komentarz