Menopauza a tycie

Menopauza a tycie

Zmiany hormonalne, jakie niesie ze sobą menopauzaMenopauzaWięcej informacji na ten temat znajdziesz pod hasłem KLIMAKTERIUM. , oddziałują na organizm w różnoraki sposób. Wiele kobiet w tym okresie przestaje sobie radzić ze wzrostem wagi. Dlaczego nagle nasz metabolizm się tak znacznie zmienia i czy można temu przeciwdziałać?

Zmiany nie tylko metaboliczne

Gdy rozpoczynamy przekwitanie, stopniowe zmiany są nieuniknione. Wiążą się one nie tylko z układem rozrodczym, ale mają wpływ na niemal każdy element naszego organizmu. Zmniejszenie produkcji estrogenów przez jajniki ma kolosalne znacznie. Pojawiają się uderzenia gorącaUderzenia gorącaUderzenia gorąca są najczęstszym objawem towarzyszącym menopauzie. Niekiedy współistnieją z nimi takie dolegliwości jak kołatanie serca, nadmierne pocenie się lub mdłości. Dotyczą one 85% kobiet i mogą się pojawić już na 3 lata przed ostatnią miesiączką. Powstają one na skutek obniżonych zdolności termoregulacyjnych organizmu, które z kolei spowodowane są spadkiem poziomu estrogenów. W celu łagodzenia objawów stosuje się terapię hormonalną. , zimne dreszcze, rozdrażnienie, stany depresyjne, zmniejszenie napięcia skóry powodujące zmarszczki, kłopoty z pamięcią, kołatanie serca, bezsenność. Już na podstawie tych objawów możemy zobaczyć jak szerokie spektrum oddziaływania mają estrogenyEstrogenyEstrogeny to grupa hormonów płciowych, do których zalicza się estradiol, estron i estriol. Są nazywane hormonami żeńskimi i odgrywają bardzo ważną rolę w kobiecym organizmie. Są też niezbędne dla mężczyzn ponieważ ich niedobór w jądrach może powodować bezpłodność. Prócz tego, że zapewniają prawidłowe funkcjonowanie narządu rodnego, uczestniczą również w wielu ogólnoustrojowych przemianach metabolicznych. Odpowiadają za rozwój drugorzędowych cech płciowych, wpływają na przebieg i regularność cyklu miesiączkowego, odbudowę błony śluzowej macicy, zwiększają poziom "dobrego" cholesterolu HDL we krwi, obniżają poziom "złego" cholesterolu LDL we krwi, zwiększają odkładanie wapnia w kościach, zapobiegając osteoporozie. Estrogeny wpływają też na nastrój i libido. Zwane są również hormonami urody ponieważ organizm pod ich kierunkiem produkuje kwas hialuronowy oraz kolagen. . Pojawiają się także problemy z utrzymaniem wagi. Naukowcy nie są zgodni, czy estrogeny wpływają bezpośrednio na metabolizm. Faktem jest, że estrogeny działają na metabolizm na poziomie komórkowym. Gdy ilość estrogenów w organizmie się zmniejsza, w ich miejsce produkowane są inne substancje, między innymi estron, który wpływa na ośrodek głodu i sytości. Przez to częściej odczuwamy głód.

Często też zajadamy smutki słodyczami, które poprawiają nastrój, będący w czasie menopauzy w fazie spadkowej. Niestety konsekwencją takich działań jest właśnie tycie. Świadomość tych mechanizmów pozwala na kontrolowanie apetytu i zmiany nawyków żywieniowych.

Jak nie tyć?

Najprostszą radą, by nie przybierać na wadze jest: ruszać się i odżywiać racjonalnie. W czasie menopauzy nie tyjemy „z powietrza” tylko dlatego, że jedząc to, na co mamy ochotę, przybieramy na wadze. Warto się przyjrzeć swojemu sposobowi odżywiania i bardziej go kontrolować. Najlepsza jest dieta śródziemnomorska, bogata w świeże warzywa oraz owoce morza. Warzywa możemy jeść niemal w nieograniczonych ilościach. W ciągu dnia powinnyśmy spożywać pięć niewielkich posiłków, które składają się z warzyw, grubych kasz, chleba razowego, owoców, nabiału, ryb i chudych mięs. Odpowiednio zbilansowana dieta dostarczy nam wszelkich składników odżywczych, co sprawi, że poczujemy się nie tylko syte ale i odżywione. To bowiem nie jest tożsame. O tym dlaczego, opowiada 55-letnia Bożena: „gdy zaczęła się menopauza, apetyt bardzo mi wzrósł. Starałam się to kontrolować, jednak waga ciągle rosła. W końcu udałam się do lekarza, który uświadomił mi, że moje posiłki choć syte są małowartościowe. Jadłam, ale nie dostarczałam organizmowi potrzebnych substancji odżywczych, więc domagał się on ciągle nowego jedzenia. Dlatego miałam apetyt. Gdy zaczęłam jeść więcej warzyw i ryb, wszystko się zmieniło i to stosunkowo szybko. Nie miałam między posiłkami ochoty na przekąski i nie myślałam ciągle, co by tu zjeść. Nie odczuwałam ani głodu ani nie miałam wilczego apetytu. Gdy przychodziła pora posiłku jadłam chętnie i po nim była nasycona, aż do kolejnego.”

To jest syndrom naszych czasów, że jemy ale się nie odżywiamy, dlatego tak istotne jest to, co spożywamy.

Oprócz jedzenia dużą rolę odgrywa ruch. W czasie menopauzy często zmiany nastrojów i nostalgia skutecznie nas odciąga od wyjścia z domu i jakiejkolwiek aktywności. A warto przemóc niechęć i rozpocząć uprawianie sportu, nawet jeśli dotąd tego nie robiliśmy. Bardzo popularny nordic walking jest dobrym sposobem nie tylko na ruch, ale i spotkanie z koleżanką. Po takim spacerze nastrój zdecydowanie nam się poprawi, poprzez uwolnienie endorfin, które nazywane są hormonami szczęścia. Ruch nie tylko sprzyja utrzymaniu właściwej wagi ale wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, w szczególności pracy serca, układu kostnego czy mięśni. Jest to niezwykle ważne, by utrzymać formę do późnej starości.

Jeśli zdecydujemy się na odchudzanie, konieczna będzie konsultacja z lekarzem i dietetykiem, gdyż niewłaściwe postępowanie może przynieść szkody zdrowotne, a efekt pomimo wyrzeczeń, będzie niezadowalający. Trzeba pamiętać, że choroby przewlekłe, które wymagają kontroli lekarskiej także wpływają na metabolizm i samodzielne odchudzanie, niepoparte wiedzą medyczną, może przynieść więcej szkód niż korzyści.

Dodaj komentarz