Menopauza i bezsenność – co zrobić, by w końcu się wyspać?

Menopauza i bezsenność – co zrobić, by w końcu się wyspać?

Zmęczenie, bóle głowy, rozdrażnienie i brak możliwości skupienia uwagi – wszystkie te dolegliwości „funduje” nam bezsenność. Niestety, w okresie menopauzy występuje ona u zdecydowanej większości kobiet. W jaki sposób z nią walczyć, by znowu normalnie funkcjonować?

Kłopoty z zasypianiem i częste wybudzanie

Panie, które pojawiają się w gabinetach specjalistów, najczęściej narzekają na duże trudności z samym zaśnięciem oraz na częste wybudzanie się. Innymi słowy, mamy mało snu o kiepskiej jakości.

Przyczyną tych dolegliwości są nie tylko wahania hormonalne oraz pogorszone samopoczucie, ale przede wszystkim uderzenia gorącaUderzenia gorącaUderzenia gorąca są najczęstszym objawem towarzyszącym menopauzie. Niekiedy współistnieją z nimi takie dolegliwości jak kołatanie serca, nadmierne pocenie się lub mdłości. Dotyczą one 85% kobiet i mogą się pojawić już na 3 lata przed ostatnią miesiączką. Powstają one na skutek obniżonych zdolności termoregulacyjnych organizmu, które z kolei spowodowane są spadkiem poziomu estrogenów. W celu łagodzenia objawów stosuje się terapię hormonalną. oraz nocne poty. Jako, że wszystkie te dolegliwości występują jednocześnie, uzyskanie spokojnego i głębokiego snu wydaje się niemal niemożliwe.

Jak walczyć z bezsennością w trakcie menopauzy?

Chociaż bezsenność „wliczona” jest w menopauzę, nie oznacza to bynajmniej, że nie możemy z nią walczyć. Wręcz przeciwnie – warto wypróbować wszelakich metod pozwalających uzyskać mocny sen, od sposobów domowych i zmiany przyzwyczajeń, po specjalistyczne leki. Oto konkretne drogi pomocy:

  • zmiana przyzwyczajeń i wyrobienie sobie zdrowych nawyków

W walce z bezsennością niewielkiego stopnia bardzo pomocne będą tzw. „domowe” sposoby pokonania problemu oraz zmiana nawyków. Co konkretnie możesz zrobić?

Przede wszystkim, wyreguluj swój rytm domowy. Jeśli to zrobisz, w określonych godzinach zaczniesz czuć senność – podobnie, jak zaczynamy być głodni o 14, jeśli zawsze o tej godzinie spożywamy obiad. Wyznacz sobie stałe godziny wstawania i chodzenia spać.

Wrogiem spokojnego snu w nocy są popołudniowe drzemki. Oczywiście zrozumiałe jest, że po źle przespanej nocy wizja drzemki jest kusząca, niemniej przyzwalanie sobie na nią jest nakręcaniem błędnego koła.

Specjaliści zajmujący się bezsennością wielokrotnie podkreślają ogromną rolę aktywności fizycznej w walce z bezsennością. Nie musi być to aktywność wykańczająca – wystarczy 30 minutowy spacer po kolacji, aby sen przyszedł szybciej niż zwykle.

Oczywiście warto zwrócić też uwagę na to, by w godzinach wieczornych nie pić herbaty, kawy czy coli – zawierają one kofeinę i utrudniają zasypianie.

  • pomoc z zielnika

Chociaż powyższe porady, ściśle związane ze zdrowym stylem życia polecane są każdemu, to w przypadku sporych problemów z bezsennością mogą one oczywiście nie poprawić sytuacji. Warto wówczas spróbować kuracji ziołami – zwłaszcza, jeżeli w jak największym stopniu zależy nam na naturalnych metodach leczenia bezsenności.

Do ziół leczących zaburzenia snu należą chmiel zwyczajny, melisa lekarska, kozłek lekarski, korzenie waleriany albo kwiaty czarnego bzu.

  • fitoestrogeny

Zanim dojdziemy do broni „silnego rażenia”, czyli zwykłych leków, warto spróbować fitohormonów – estrogenów pochodzenia roślinnego. Możemy aplikować je do organizmu na dwa sposoby. Pierwszy to oczywiście odpowiednia diety (fitohormony znajdziemy w soi, roślinach jagodowych i cytrusowych, orzechach, nasionach lnu, czosnku, marchwi, brokułach, cukinii, dyni, słoneczniku oraz w sezamie). Drugi sposób to oczywiście sięgnięcie po suplementy – metoda ma ten plus, że nie wymaga od nas wysiłku i gwarantuje odpowiednią dawkę fitoestrogenów.

  • hormonalna terapia zastępcza

Na końcu naszej drogi mamy hormonalną terapię zastępczą, czyli specjalistyczne wyrównywanie poziomu hormonów. Spora część kobiet unika terapii z uwagi na możliwe powikłania zdrowotne, jednak należy podkreślić, że występują one rzadko. Co istotne, hormonalna terapia zastępcza gwarantuje skuteczne zwalczenie wielu dolegliwości i powrót do normalnego funkcjonowania.

Aby podjąć hormonalną terapię zastępczą, konieczne jest oczywiście udanie się do lekarza oraz wykonanie kilku badań laboratoryjnych. Dopiero po zapoznaniu się z wynikami lekarz może przepisać pacjentce odpowiednie dawki.

Problemy z bezsennością – uwaga na alkohol i leki nasenne!

W wielu przypadkach kobiety cierpiące na bezsenność wywołaną menopauzą sięgają po leki nasenne albo alkohol. Oba te środki bardzo skutecznie likwidują problem, należy jednak zauważyć, że mogą przyczynić się do powstania uzależnienia. O wiele bezpieczniejszym sposobem jest zatem udanie się do lekarza i choćby wyrównanie poziomu hormonów.

Dodaj komentarz