Fitohormony w walce z menopauzą – jak bardzo są pomocne?

Fitohormony w walce z menopauzą – jak bardzo są pomocne?

Dla milionów kobiet na całym świecie menopauzaMenopauzaWięcej informacji na ten temat znajdziesz pod hasłem KLIMAKTERIUM. jest wyjątkowo trudnym okresem, uniemożliwiającym swobodne funkcjonowanie. Rozwiązaniem, które do tej pory proponowano pacjentkom, było korzystanie z hormonalnej terapii zastępczej. Obecnie kobietom zmagającym się z męczącymi objawami przekwitania coraz częściej oferuje się fitohormony. Na czym polega ta terapia i czy rzeczywiście jest skuteczna?

Czym są fitohormony?

Fitohormony to substancje aktywne, których zadaniem jest regulacja wzrostu i rozwoju roślin. Podejrzenia, jakoby fitohormony wpływały na zmniejszenie intensywności objawów menopauzy pojawiły się stosunkowo niedawno. Zauważono, że lubujące się w pełnej fitohormonów soi Azjatki  o wiele rzadziej skarżą się na swoje samopoczucie, niż będące w trakcie menopauzy Amerykanki.

Od czasu wysnucia pierwszych tego typu hipotez przeprowadzono sporo badań dotyczących wpływu fitohormonów na zmniejszenie objawów menopauzy u kobiet. Wyniki jednego z najnowszych tego typu badań zostały zaprezentowane na łamach czasopisma JAMA.

Do analizy włączono aż 62 badania, w trakcie których leczono 6653 kobiety. Stwierdzono, że zażywanie fitohormonów w postaci suplementów znacząco zmniejszyło suchość pochwySuchość pochwySuchość pochwy spowodowana jest zaburzeniem gospodarki hormonalnej choć może mieć podłoże psychiczne. Główną rolę w braku nawilżenia pochwy odgrywa niedobór estrogenu, którego poziom spada po urodzeniu dziecka, w okresie menopauzy, a także podczas przyjmowania niektórych leków. Leczenie zależy od stopnia nasilenia objawów i upodobania pacjentki. Zazwyczaj są to preparaty nie zawierające hormonów, w postaci żelów dopochwowych, preparaty estrogenowe dopochwowe oraz hormonalna terapia zastępcza. oraz ilość uderzeń gorąca. U pań, które zażywały fitohormony w pożywieniu (zwiększając ilość tego składnika w diecie) także zauważono poprawę, choć w mniejszym stopniu. Zażywanie fitohormonów nie wpłynęło natomiast na poprawę bądź pogorszenie natężenia i ilości nocnych potów.

Fitoestrogeny – gdzie możesz je znaleźć?

Terapia fitoestrogenami nie jest idealną metodą likwidowania przykrych objawów menopauzy. Nie należy ukrywać, że jest to przede wszystkim metoda dająca słabsze efekty, niż standardowa hormonalna terapia zastępcza. Skorzystanie z tej drugiej wiąże się jednak z ryzykiem wystąpienia bardzo groźnych skutków ubocznych – należą do nich nowotwór sutka, udar mózgu, choroba niedokrwienna serca, zawał serca albo zakrzepica żył. Z tego właśnie powodu tak ważne jest, aby chociaż spróbować terapii fitohormonami – zwłaszcza w przypadku kobiet, u których objawy menopauzy nie są określane jako bardzo silne.

Najłatwiejszym krokiem jest zażywanie fitoestrogenów w postaci suplementów diety – sięgamy po pigułkę i nie musimy już troszczyć się o odpowiednią ilość substancji w organizmie. Oczywiście należy jednak wziąć pod uwagę to, że najkorzystniejsze dla naszego organizmu będzie dostarczanie fitohormonów z pożywienia. Warto więc włożyć trochę wysiłku w opracowanie diety i zadbanie o swoje lepsze samopoczucie.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że FitoestrogenyFitoestrogenyFitoestrogeny to związki organiczne zawarte w roślinach, działające w organizmie ludzkim na podobieństwo estrogenów. Ich działanie różni się jednak od ludzkich hormonów m.in. tym, że jest o wiele słabsze. Najczęstszym źródłem fitoestrogenów są produkty sojowe zawierające flawonoidy, głównie izoflawony, genisteinę i daidzeinę. Fitoestrogeny łagodzą objawy neurowegetatywne występujące w okresie około menopauzalnym, związane z niedoborem estrogenów, takie jak uderzenia gorąca, zaburzenia snu, niepokój, zlewne poty, napady płaczu, wzmożona nerwowość, stany depresyjne, zawroty i bóle głowy, poczucie wyczerpania fizycznego i psychicznego, a także zmiany zanikowe w obrębie narządu rodnego.   dzielą się izoflawony, lignany oraz kumestany. W produktach spożywczych znajdziemy przede wszystkim dwa pierwsze rodzaje.

Jeśli zależy nam na dostarczeniu organizmowi izoflawonów, to musimy sięgać przede wszystkim po rośliny strączkowe – w szczególności soję i fasolę. Ponadto, bogate ich źródło stanowią mleko sojowe, tofu, chmiel, owies, otręby, soczewica oraz ryż.

Lignany z kolei znajdziemy w olejach z nasion, czosnku, cebuli, marchwi i koprze włoskim, siemieniu lnianym, owocach pestkowych oraz w nasionach słonecznika.

Dodaj komentarz