RAPORT – Jak odżywia się Polka?

RAPORT – Jak odżywia się Polka?

O Polkach mówi się, że są najpiękniejsze, ale także… że w ostatnich czasach coraz więcej z nich ma nadwagę. W związku z tymi niepokojącymi doniesieniami postanowiliśmy przyjrzeć się temu sposobom odżywiania u polskich pań. Czy Polki wiedzą, jak powinna wyglądać zdrowa dieta? Czy pamiętają o śniadaniu – najważniejszym posiłku w ciągu dnia? Co biorą pod uwagę, wybierając słodkie przekąski i czy zmieniają dietę na zdrowszą w czasie ciąży? Zapraszamy na przegląd polskich badań.

Wiedza o odżywianiu w teorii, czyli ile wie Polka?

Zacznijmy od sprawdzenia świadomości Polek co do odpowiedniego stylu odżywiania się. Pytane kobiety deklarują zasób swojej wiedzy w następujący sposób:

Źródło: Raport California Prune Board „Style odżywiania wśród Polek”, 2015

Odpowiedzi „dobrze” oraz „bardzo dobrze” stanowią 43% - nie jest to wynik zachwycający, ale nie można go też nazwać fatalnym. Mniej więcej pokrywa się to z pytaniami sprawdzającymi wiedzę Polek – 76% poprawnie odpowiedziało na pytanie o odpowiednią ilość posiłków w ciągu dnia, ale już tylko 27% wiedziało, ile należy wypijać płynów.

Jak odżywiają się Polki?

Teoria teorią, sprawdźmy jednak praktykę – jak odżywiają się Polki? Wyznaczone zostały tutaj trzy najbardziej charakterystyczne style:

Źródło: Raport California Prune Board „Style odżywiania wśród Polek”, 2015

Chociaż nazewnictwo poszczególnych typów ma bardzo pozytywny wydźwięk, wnioski płynące z wykresu są raczej negatywne. Tylko 24% polskich kobiet przekłada wiedzę o właściwym odżywianiu się na praktykę. Z kolei aż 76% to panie niezwracające uwagi na kaloryczność czy wartość odżywczą posiłków albo zamawiające gotowe dania (w tym często typu fast food bądź gotowe dania mrożone). Z powyższego wynika, że tylko około połowa kobiet świadomych, jak należy się odżywiać, przekłada tę wiedzę na praktykę.

Warzywa i owoce – kobiety vs mężczyźni

O ile ogólnie większość Polek nie odżywia się wzorcowo, o tyle wybiórczo – np. w kontekście spożywania warzyw i owoców, panie wypadają bardzo dobrze. Zwłaszcza, gdy porównamy ich wyniki z wynikami panów:

Źródło: „USP Zdrowie – Style Zdrowia Polek i Polaków”, 2014

Najważniejszy posiłek dnia – śniadania

W oddzielnym badaniu zadano respondentom pytania związane ze stylami śniadaniowymi.
Wybrano ten konkretny posiłek z uwagi na fakt, że to właśnie śniadanie dodaje nam najwięcej wartości odżywczych oraz energii, zdaniem dietetyków jest zatem najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. O przewadze śniadań nad innymi posiłkami mówią nawet przysłowia, jak jednak przekłada się to na nawyki Polek?

Źródło: Raport California Prune Board „Style śniadaniowe wśród Polek”, 2016

Chociaż niemal wszystkie typy brzmią „apetycznie”, w rzeczywistości urozmaicone i regularne śniadanie ważne jest tylko dla „kapłanek”, które stanowią 38% Polek. „Amatorki” czerpią ze śniadania przyjemność, chociaż nie jest dla nich wielkim problemem jego brak. „Miłośniczki” z kolei prawie zawsze przygotowują sobie rutynowy posiłek – na urozmaicenie brakuje im czasu, a „sprinterki” często ze śniadań rezygnują.

Słodycze – czym kierujemy się przy ich wyborze?

Pewnego rodzaju światło na temat kryteriów wyboru słodyczy daje nam badanie skupiające się na ciastkach. Wynika z niego, że aż u 41% kupujących najważniejszy jest smak, a dopiero potem (22%) – jakość produktu. Informację tę podaje nam PWC (2017) i z punktu widzenia dietetyki jest ona raczej niekorzystna.

Jak odżywia się Polka… w ciąży?

Ciąża jest szczególnym stanem, wymagającym ze strony matki dokonania pewnych zmian. Dotyczą one nie tylko unikania spożywania alkoholu czy palenia papierosów oraz konieczności regularnych badań, ale także zmian w diecie. Jak wygląda to w praktyce?

Źródło: TNS OBOP „Polka w ciąży”, 2012

Chociaż znaczna część Polek „zapomina” o swoich dietetycznych postanowieniach w trakcie ciąży, zmiany u 44% pań nie są złym wynikiem. Nieco gorzej prezentuje się fakt, że produktem chetniej spożywanym w ciąży są słodycze (10%), a nie owoce (8%).

Nawyki – kształtujmy je od najwcześniejszych lat

Nie od dziś wiadomo, że kształtowanie zdrowych nawyków rozpoczyna się już w dzieciństwie. I tak, jak kiedyś uważano schabowy oraz zasmażoną kapustą w zestawie z ciężkim sosem za wartościowy i zdrowy posiłek, tak dzisiaj w ten sam sposób gotują młode mamy. O zdrowym odżywianiu wiemy jednak więcej, niż nasze mamy i babcie – jeśli zatem przekształcimy wiedzę w praktykę istnieje szansa, że kolejne pokolenie wypadnie w statystykach znacznie korzystniej.

Dodaj komentarz