Jedzenie najzdrowsze na świecie

Jedzenie najzdrowsze na świecie

Jedzenie to wielka przyjemność, ale przede wszystkim jedzenie to odżywanie. Czasem gubimy się wśród produktów zdrowych, niezdrowych, tych których nie należy łączyć czy tych, których trzeba unikać. Oto krótki przewodnik po produktach najzdrowszych na świecie. Możecie je jeść z przyjemnością i świadomością, że robicie coś dobrego dla swojego zdrowia.

Produkty, przedstawione są w przypadkowym porządku. Ich zaletą jest to, że są nieprzetworzone, proste, łatwo dostępne i bogate w składniki, które wspierają prawidłowe działanie organizmu, a także poprawiają jego funkcjonowanie. Smacznego!

  1. Łosoś – ryby, jeszcze niedawno niedoceniane, dziś święcą tryumfy, jako te które zawierają bezcenne kwasy omega 3, które wpływają na prawidłową pracę układu krążenia, poprawę odporności oraz usprawniają pracę mózgu.
  2. Jajka – choć do niedawna lekarze zalecali ograniczanie spożywania jaj, ze względu na to, że podwyższały ono rzekomo poziom cholesterolu, teoria ta obecnie została obalona i dziś jajka uznawane są za bombę witaminową. Nie tylko wpływają na budowę mięśni, ale wzmacniają wzrok i współuczestniczą, dzięki lecytynie w budowie mózgu.
  3. Pieczywo pełnoziarniste – zawarte w nim foliany pomagają w budowie czerwonych krwinek, pobudzają mózg do pracy, a w czasie ciąży wspomagają prawidłowy rozwój cewy nerwowej u płodu.
  4. Kasza jaglana – kiedyś spożywana często, dziś nieco zapomniana, powoli wraca na stoły. Jest to najzdrowsza z kasz. Zawiera ona witaminę B, tiaminę, kwas foliowyKwas foliowyKwas foliowy to witamina z grupy B. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folium czyli liść, gdyż wyprodukowano go ze szpinaku. Ma postać jasnożółtej substancji, która łatwo rozpuszcza się w wodzie. Inne nazwy to: witamina B9, folacyna, folan, kwas pteroiloglutaminowy, witamina Bc. Ma duże znaczenie w pierwszych tygodniach ciąży, ponieważ komórki dziecka dzielą się wówczas bardzo szybko. Kwas foliowy nie jest wytwarzany przez ludzki organizm, dlatego musi być przyjmowany wraz z pokarmem, lub w postaci suplementów. Niedobór tej witaminy w okresie ciąży może prowadzić do wady cewy nerwowej, która powoduje upośledzenie rozwoju kręgosłupa, mózgu i czaszki głównie rozszczep kręgosłupa oraz bezmózgowie. Przyjmowanie kwasu foliowego zapobiega rozdwojeniu podniebienia, wadom serca i kończyn oraz zaburzeniom wzrostu płodu. W pierwszych tygodniach ciąży kobiety powinny przyjmować od 400 do 800 mcg kwasu foliowego. Folacyna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu już od momentu poczęcia aż do późnej starości. Ma duży wpływ na płodność, ponieważ u kobiet wpływa na dojrzewanie komórek jajowych i zagnieżdżenie się zarodka, a u mężczyzn wpływa na produkcję plemników. Witamina ta występuje powszechnie w tkankach wielu roślin i zwierząt, zwłaszcza w zielonych warzywach liściastych, wątrobie, drożdżach, roślinach strączkowych, otrębach, żółtku jajek, ciemnym pieczywie, owocach cytrusowych i sokach. , lecytynę oraz krzemionkę. Dzięki tym składnikom wpływa niemal na każdy układ w organizmie.
  5. Jogurt naturalny – żywe kultury bakterii w jogurcie wspomagają układ odpornościowy, wpływają pozytywnie na jelita, a wapń wspomaga budowę kości.
  6. Gorzka czekolada – pewnie jesteś zdziwiona, że znajduje się ona na tej liście, ale tak, jest ona zdrowa. Prawdziwa czekolada o wysokiej zawartości kakao wpływa pozytywnie na ciśnienie krwi i redukuje zły cholesterol. No i oczywiście poprawia nastrój, o czym dobrze wiemy.
  7. Czosnek – nazywany jest naturalnym antybiotykiem i nie ma  w tym przesady, gdyż właśnie on hamuje rozwój wielu bakterii. Co więcej wpływa na prawidłowe ciśnienie krwi oraz działa przeciwzapalnie. Najlepiej jeść go w postaci surowej.
  8. Szpinak – pewnie w dzieciństwie zmuszano Cię do jedzenia go w postaci nieapetycznej papki? Zapomnij o tym i odkryj szpinak na nowo, szczególnie w postaci świeżych liści, które mają największe ze wszystkich owoców i warzyw działanie antynowotworowe.
  9. Chuda wołowina – jedzenie nawet bardzo niewielkich ilości wołowiny pomaga w uzupełnieniu żelaza. Poza tym wołowina bogata jest w witaminę B i E oraz kwasy omega 3.
  10. Fasola – jest przede wszystkim bogata w błonnik, ale zawiera także cynk, magnez i potas, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko powstania chorób układu krążenia, raka piersi, krwi, a także cukrzycy typu drugiego. Każda fasola jest zdrowa, jednak im ciemniejsza, tym więcej zawiera antyoksydantów.
  11. Orzechy – zawierają kwasy omega 3, o których wspaniałych właściwościach warto przypomnieć: chronią przed nowotworami, poprawiają nastrój i wpływają na sprawne działanie mózgu.
  12. Awokado – zdecydowanie niedoceniane jeszcze, a jest jednym z najzdrowszych owoców. Jest pełne nasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu foliowego, błonnika, witaminy E oraz potasu. Trzeba jednak na awokado uważać i jeść je raczej na śniadanie niż na kolację, bo jest bardzo kaloryczne.
  13. Brokuły – to kolejne warzywo, które działa antynowotworowo. By najlepiej wykorzystać składniki odżywcze tego warzywa trzeba spożywać je po ugotowaniu na parze.
  14. Pomidory – są źródłem potasu ale także likopenu, który działa przeciwnowotworowo. Najlepiej spożywać je świeże w zupach lub samodzielnie przygotowanych sosach i sałatkach.
  15. Jabłka – te powszechne w Polsce owoce wspierają działanie układu krążenia, zmniejszają ryzyko zachorowania na raka płuc, i cukrzycę typu drugiego.

Dodaj komentarz