Dieta w Hashimoto – jak jest, by czuć się dobrze?

Dieta w Hashimoto – jak jest, by czuć się dobrze?

Według danych GUS w Polsce z chorobami tarczycy walczy już około miliona osób, z czego aż 700 tysięcy cierpi na Hashimoto. Na czym polega ta choroba, jakie są jej objawy i dlaczego tak ważne dla dobrego samopoczucia jest w tym przypadku właściwe odżywianie?

Co to jest choroba Hashimoto?

Ta konkretna choroba, w skrócie zwana zazwyczaj po prostu „Hashimoto”, to zapalenie tarczycy. Jest to jednocześnie zaburzenie autoimmunologiczne, czyli takie, w którym organizm atakuje sam z siebie – choroby nie wywołują wirusy, bakterie czy inne drobnoustroje. W dużym skrócie rzecz ujmując, w przebiegu Hashimoto dochodzi do zwiększenia ilości przeciwciał anty-TPO-Ab, które atakują ludzką peroksydazę tarczycową, w skrócie nazywaną TPO. Wraz z działaniem anty-TPO- Ab dochodzi do zaburzeń w produkcji hormonów tarczycy i rozwija się jej niedoczynność.

Objawy choroby

Niestety, choroba Hashimoto nie daje konkretnych objawów – te, które pacjenci u siebie zauważają, z łatwością można zrzucić na karb złego odżywiania, zmęczenia, stresu czy okresu poporodowego. Dlatego szacuje się, że wiele osób chorujących wciąż pozostaje niezdiagnozowanych. Kiedy z kolei dochodzi do wizyty u lekarza, nierzadko okazuje się, ze tarczyca jest już w fatalnym stanie.

Sprecyzujmy jednak. Jakie są objawy choroby Hashimoto?

  • problemy z zajściem w ciążę (niedoczynność utrudnia spłodzenia dziecka, może też być przyczyną poronień)
  • kłopoty z koncentracją uwagi (zazwyczaj zrzucane na karb zmęczenia i stresu)
  • ciągłe zmęczenie i senność, odczuwane mimo dobrze przesypianych nocy
  • sucha skóra
  • wypadanie włosów
  • kołatanie serca
  • zwiększenie się wagi przy braku zmian w diecie
  • ciągłe uczucie chłodu
  • chrypka (rzadko)
  • bóle mięśni i stawów
  • zaburzenia miesiączkowania

Oczywiście choroby Hashimoto nie jesteśmy w stanie zdiagnozować sami – wymagana jest konsultacja z lekarzem endokrynologiem, który zleci badania hormonów (z krwi) oraz USGSonomammografiaSonomammografia, czyli USG piersi, to badanie gruczołu piersiowego. Obok mammografii stanowi jedną z najpopularniejszych metod diagnostycznych chorób piersi. Badanie to jest zalecane kobietom do 35 roku życia z uwagi na gęstą budowę gruczołu piersiowego w młodym wieku oraz w przypadku zmian mastopatycznych w przypadku, gdy mammografia jest niewystarczająca. Wskazana jest również kobietom, które w okresie klimakterium stosują HTZ wpływającą na zgęstnienie struktury piersi. Badanie to nie naraża pacjentek na promieniowanie jonizujące.   tarczycy. Następnie ustala się proces leczenia i – uwaga – informuje się pacjenta o tym, że dla poprawy stanu zdrowia niezbędna jest właściwa dieta. Co to właściwie oznacza?

Dieta w chorobie Hashimoto – jak jeść, by czuć się dobrze?

W większość przypadków nie da się leczyć choroby Hashimoto bez specjalistycznym leków. Niemniej należy mieć świadomość, że prawidłowa dieta ma duży wpływ na prawidłową syntezę hormonów tarczycy (T3 oraz T4). Oznacza to, że jeśli będziemy stosować się do ważnych zasad odżywiania, to możemy doprowadzić do znacznego polepszenia stanu tarczycy, co umożliwi np. zmniejszenie dawek leku. Przede wszystkim jednak sami będziemy czuli się znacznie lepiej.

W ciągu wieloletnich badań stwierdzono, że dieta osób chorujących na Hashimoto uboga jest w niektóre witaminy oraz substancje odżywcze, przede wszystkim w jod, magnez, selen, kwasy omega-3, cynk, żelazo, witaminy z grupy B, witaminy A, E i C oraz witaminę D3. Gdzie je znaleźć?

  • Jod – znajdziesz go w morskich rybach, soli kuchennej jodowanej, owocach morza oraz przetworach mleka krowiego
  • Magnez – znajduje się w pestkach dyni, włoskich orzechach, awokado, bananach czy czekoladzie (poleca się zwłaszcza tę gorzką)
  • Cynk – jego bogactwo znajdziesz w mlecznych przetworach, mięsie i jajach
  • Żelazo – aby dostarczyć je do organizmu, jedz orzechy, żółtka jajek, mięso, wątrobę i ryby
  • Selen – obecny jest w kiełkach, zbożu, mięsie, rybach oraz w jajach
  • Witaminy z grupy B – znajdziesz ją przede wszystkim w mięsie
  • Witaminy A, C i E – pierwszą dostarczysz organizmowi, często jedząc wątróbkę, masło i pijąc mleko. Witamina C znajduje się między innymi w pietruszce, cebuli, porzeczkach oraz wielu innych warzywach i owocach, z kolei witamina E obecna jest w roślinnych olejach
  • Kwasy omega-3 – nie zabraknie ich w twoim organizmie, jeśli często będziesz sięgać po tłuste ryby morskie

Jedynym mikroelementem, które nie jesteśmy w stanie przyjąć w odpowiednich ilościach z pożywienia, jest witamina D3 – dlatego warto rozważyć z endokrynologiem stosowną suplementację.

Poza uzupełnianiem powyższych niedoborów, niezwykle istotne jest stosowanie się do ogólnych zasad zdrowej diety – unikanie wysoko przetworzonych posiłków i składników, dużych ilości cukru, soli oraz tłuszczu, sięganie po owoce i warzywa w ramach przekąsek.

Uwaga! Wiele osób, które dowiadują się, że chorują na Hashimoto, postanawia przejść na dietę bezglutenową. Warto pamiętać, że nie jest to konieczne, a według najnowszych badań – może nawet być szkodliwe. Jeśli myślisz o wykluczeniu glutenu z diety, to przede wszystkim wykonaj badania w kierunku celiaklii i skonsultuj kwestię wszelakich wykluczeń z lekarzem endokrynologiem.

Dodaj komentarz