Smog znów atakuje – jak się przed nim bronić?

Smog znów atakuje – jak się przed nim bronić?

Wraz z nastaniem jesieni znowu dużo mówi się o groźnym, szkodliwym dla naszego zdrowia smogu. Nie jesteśmy oczywiście w stanie wyeliminować problemu, ale nie znaczy to, że jako jednostka jesteś zupełnie bezradna. Oto kilka wskazówek, dzięki którym zmniejszysz prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków oddychania zanieczyszczonym powietrzem.

  1. Bądź świadoma.

Czasami ciągły napływ monotematycznych informacji sprawia, że stajemy się na nie obojętni. Podobnie jest ze smogiem – wciąż słyszymy, że jest, że jest szkodliwy i coraz większy, ale… przyzwyczajamy się już do tych wiadomości i tak naprawdę przestajemy je słyszeć.

Nie poddawaj się temu zjawisku i zachowaj świadomość. Codziennie sprawdzaj stan powietrza w swoim mieście i korzystaj ze wskazówek, które do ciebie docierają – na tyle, na ile jest to możliwe.

  1. Nie musisz wychodzić? Nie rób tego?

Oczywiście absurdem byłoby zatelefonowanie do szefa z informacją: „Nie przyjdę dziś do pracy, ponieważ jest wyjątkowo duży smog”. Jeśli jednak na stronach kontrolujących czystość powietrza widnieje informacja, że smog jest wyjątkowo silny, nie wybieraj się na spacer. W takich sytuacjach relaks w postaci sensu filmowego we własnym mieszkaniu jest jak najbardziej usprawiedliwiony!

Pamiętaj także, że gdy smog atakuje, wietrzenie mieszkania nie będzie dla twojej rodziny korzystne. Jeśli jednak nie możesz wytrzymać, otwórz okna tylko na chwilę.

  1. Stosuj maseczki.

W naszym kraju wciąż patrzy się na ten „wynalazek” krytycznym, a czasem nawet drwiącym okiem, ale za granicą sprawy wyglądają już całkiem inaczej. Nie bądź jedną z tych, którzy śmieją się z noszących maseczki, tylko do nich dołącz. Nie musisz robić tego zawsze, ale sięgaj po maseczkę, gdy mierniki smogu biją na alarm.

  1. Oczyszczaj powietrze w mieszkaniu.

Zakup oczyszczacza powietrza dobrej jakości to już całkiem niezła inwestycja, ale jeśli leży w twoich możliwościach – nie wahaj się. Dzięki temu uczynisz ze swojego domu bezpieczny azyl, w którym twoi domownicy będą mogli zdrowo oddychać (być może szybko poczujecie różnicę, skończy się też ciągle pokasływanie u domowników).

  1. Wzbogać dietę w cenne witaminy.

W szczególności chodzi o witaminę A, C, E oraz selen, które zmniejszają ilość wolnych rodników znajdujących się w organizmie – częściowo powstałych właśnie przez smog. Składniki te znajdziesz w rybach, pestkach dyni, orzechach, migdałach oraz maśle.

  1. Unikaj ruchliwych ulic.

W granicach możliwości. Przykładowo, jeśli masz możliwość wyboru – pojechać krótszą, ale bardzo ruchliwą ulicą lub nadłożyć drogi, by poruszać się w zdrowszym otoczeniu, zawsze staraj się wybierać to drugie wyjście. Zwłaszcza, gdy docierasz do pracy np. rowerem.

  1. Kup rośliny do domu.

Zapominamy już, że rośliny mają fantastyczną moc oczyszczania powietrza. Dlatego jak najbardziej warto udekorować nimi mieszkanie. W szczególności przydatne będą rośliny takie jak chryzantema, dracena, wężownica, skrzydłokwiat czy areka.

Dbaj o siebie i swoją rodzinę

Dbanie o siebie to nie tylko stosowanie kosmetyków i odpowiednie odżywianie. Jeśli zależy ci na zdrowiu swoim i swoich bliskich, musisz także zwracać uwagę na to, czym oddychacie. Kontroluj więc codziennie jakość powietrza w swoim mieście, kup oczyszczacz do mieszkania lub dużo zielonych kwiatów i koniecznie zaprzyjaźnij się z maseczką. Tylko na kilka miesięcy!

Dodaj komentarz