Pole dance – ćwiczenia na rurce dla każdej z nas

Pole dance, czyli taniec na rurze, szturmem zdobywa kobiety w Europie.  Także Polki chociaż coraz chętniej zapisują się na zajęcia, choć nie brakuje też takich, które wciąż powstrzymują się z uwagi na istniejące stereotypy. Czy warto się przełamać? Oczywiście – bo pole dance to nie tylko taniec, ale też aktywność wspaniale wpływająca na nasze zdrowie.

Historia pole dance

Chociaż pole dance w wersji treningowej pojawiło się niedawno, to taniec na rurze nie jest nowym pomysłem. Co więcej – jest pomysłem wiekowym.

Historia pole dance rozpoczęła się 800 lat temu – wówczas powstało Mallakhamb. Był to sport dla mężczyzn, polegał na wykonywaniu ćwiczeń geometrycznych na drewnianym palu. Dzięki niemu mężczyźni doskonali swoją sprawność i koncentrację. Dzisiaj Mallakhamb nadal jest praktykowany – w Indiach wciąż organizowane są zawody w tej dziedzinie.

Inne rodzaje sportu, ale także oparte na ćwiczeniach na rurze, powstały także w Chinach.

Taniec na rurze, jaki znamy dzisiaj i jaki łączymy z roznegliżowanymi paniami w butach na obcasach, powstał w latach 50-tych XX wieku. Z pole dance, o którym mowa jest w tym tekście, ma on jednak tylko część wspólnego.

Pole dance – to nie striptiz

Dla wielu kobiet, które słyszą o pole dance, jest to propozycja nie do zaakceptowania. Do tego stopnia żyjemy w świecie stereotypów, że nie zauważamy, jak bardzo inna jest to dziedzina od tego, co dzieje się w klubach nocnych.

Pole dance to przede wszystkim sport. Dziedzina wymagająca ogromnej siły, cierpliwości, zwinności i giętkości.

Dzięki regularnym ćwiczeniom na rurze możemy zyskujemy:

  • Pełny trening całego ciała. Niewiele dziedzin sportu może poszczycić się kształtowaniem i umacnianiem wszystkich mięśni naraz – w przypadku pole dance jest to bezdyskusyjne.
  • Silne ciało. Dla patrzącego z boku pole dance to bułka z masłem – ot, wspięcie się na rurę. Jednak każdy, kto spróbował, doskonale wie, że nie jest to takie proste. W efektywne ćwiczenia trzeba włożyć mnóstwo pracy i siły. Z początku ciało jest obolałe, a skóra poprzecierana.
  • Elastyczność. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo zaniedbaliśmy swoje ciało i jak sztywne mamy mięśnie. Błędy postawy, brak ruchu, rozciągania – wszystko to powoduje, że trudno nam nawet pochylić się i dotknąć palców od stóp. Osoby ćwiczące pole dance nie mają tego typu problemów. Ten sport gwarantuje rozciąganie mięśni, o których już dawno zapomnieliśmy.
  • Koordynację ruchowa. Utrzymanie ciała w pozycji wymaganej dla wielu figur pole dance to nie lada wyzwanie. Wymagane jest wielkie skupienie i spora dawka koncentracji.
  • Szczupłą sylwetkę. Ćwiczenie pole dance to utrata mnóstwa kalorii – każdorazowo. Ćwiczenia są wymagające, napięcie mięśni stoi na wysokim poziomie. Pole dance to zatem świetny sposób na to, aby zrzucić trochę ciała i sprawić, by stało się bardziej elastyczne.
  • Większa świadomość swojego ciała. Pole dance jest dziedziną, która zmusza do współpracy z własnym ciałem. Do odczytywania jego sygnałów, nauczenia się innej postawy i zupełnie nowych ruchów. Dla wielu kobiet oznacza to naukę poruszania się z gracją.

Pole dance a ubiór

Przeciwnicy pole dance bardzo często zwracają uwagę na stroje, w jakim ćwiczą entuzjastki. Rzeczywiście – są to ubrania skąpe, często jedynie sportowy podkoszulek odsłaniający brzuch oraz krótkie spodenki. Przyczyną nie jest jednak chęć pokazania się światu a prosty fakt, że nie sposób utrzymać się na rurze bez oporu, jaki daje naga skóra. Jednak panie ćwiczące pole dance nie noszą szpilek i błyszczących biustonoszy – najczęściej ćwiczą w sportowych ubraniach i na bosaka.

Spróbuj!

W pole dance nie ma ograniczeń. Możesz rozruszać swoje ciało mają lat 20, ale też jako 50-latka. Ważne jest to, by jak najwięcej się ruszać, dodać organizmowi siły, a sobie samej – zmysłowych ruchów. Nie zastanawiaj się zatem długo i chociaż spróbuj. Istnieje spora szansa, że te ćwiczenia naprawdę cię wciągną.

Dodaj komentarz