Jak się odżywiać?

Zdrowa żywność

Właściwe odżywianie się jest podstawą do tego, aby być zdrowym i ładnie wyglądać. Jedną z głównych zasad zdrowego odżywiania jest jedzenie co najmniej 3 posiłków w ciągu dnia. Optymalnym rozwiązaniem byłyby od 4 do 5 niewielkich przekąsek rozłożonych w równych odstępach czasu. Podjadanie między posiłkami nie jest dobrym rozwiązaniem, jednak gdy czujesz, że jesteś bardzo głodna, sięgnij po jakiś owoc lub warzywo. Słodycze podnoszą poziom cukru w Twoim organizmie jedynie na godzinę, po której znowu stajesz się znowu głodna. Kolację jedz nie później niż 2 godziny przed snem. 

Ważne jest również dbanie o odpowiednią ilość dostarczanych organizmowi płynów –wypijanie przynajmniej 1 litra niegazowanej wody mineralnej dziennie, najlepiej z cytryną i ograniczanie spożywania herbaty i kawy, tak by nie przekraczać 2 szklanek dziennie (najlepiej bez cukru). Jeżeli nie możesz zrezygnować z picia herbaty, sięgnij po zieloną, która oczyszcza krew, obniża ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu.

Jedz wolno, dokładnie gryząc pokarmy. W ten sposób zjesz mniej. Pospieszne i „byle jakie” jedzenie jest powodem dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Nawet jeżeli jesteś bardzo zajęta, powinnaś znaleźć przynajmniej pół godziny, by w spokoju skonsumować posiłek. W trakcie jedzenia staraj się nie pić żadnych płynów, ponieważ powoduje to rozcieńczenie soku żołądkowego, a przez to proces trawienia przebiega wolniej. Po płyny sięgaj przed posiłkiem lub 2 godziny po.

Kolejnym krokiem w kierunku zdrowej diety powinna być zmiana nawyków żywieniowych. Przede wszystkim ogranicz lub zrezygnuj z białej mąki i produktów z niej uzyskiwanych, takich jak: białe pieczywo, ciastka itp. Jest ona pozbawiona soli mineralnych i witamin, to właściwie same węglowodany. Lepiej zastąp ją produktami z mąki nieoczyszczonej lub grubo mielonej. Razowe pieczywo wpływa na lepszą pracę układu pokarmowego, zapewnia uczucie sytości oraz pomaga w utrzymaniu właściwej masy ciała. To właśnie produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii na cały dzień. Zawierają one witaminy z grupy B oraz witaminę E, jak również minerały: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor.

Także krowie mleko nie jest wskazane w diecie dorosłego człowieka. Nasz organizm nie wytwarza enzymu potrzebnego w procesie jego trawienia. Jest ono dla nas ciężkostrawne.  Wbrew powszechnie panującej opinii przyswajamy z niego mniej wapnia niż z roślin. Mleko zawiera tłuszcze zwierzęce, które powodują zwiększenie ilości złego cholesterolu. Zamiast niego sięgaj przynajmniej raz dziennie po produkty jego fermentacji, takie jak: jogurty naturalne, kefiry przyczyniające się do rozwoju prawidłowej flory bakteryjnej pochwy, twaróg, czy nawet ser żółty, które nasz organizm łatwiej trawi i przyswaja.

Chcąc zdrowo się odżywiać, powinnyśmy również ograniczyć spożycie cukru i aspartamu – głównego składnika słodzików, jednego z najniebezpieczniejszych środków dodawanych do żywności. Te substancje słodzące można zastąpić fruktozą dostępną w sklepach ze zdrową żywnością, która jest słodsza niż cukier, dzięki czemu używa się jej mniej, a do tego ma niski indeks glikemiczny. Chętniej sięgaj też po naturalny miód, nawet pomimo jego dużej kaloryczności, gdyż zawiera wiele substancji biologicznie czynnych.

Spożywanie zbyt dużych ilości soli i glutaminianu sodu używanego jako wzmacniacz smaku większości gotowych mieszanek przypraw i zup w proszku źle wpływa na pracę Twojego organizmu. Na sól szczególnie powinny uważać osoby z nadciśnieniem. Wybierając produkty, kieruj się ich niskim indeksem glikemicznym oraz jak najniższym stopniem przetworzenia, tak by zawierały sole mineralne, witaminy i błonnik oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Najzdrowsze są warzywa i owoce nie poddawane obróbce termicznej.

Układając jadłospis, duży nacisk kładź na różnorodność spożywanych pokarmów. Każdego dnia sięgaj po produkty wysokobiałkowe (ryby, drób, chude mięso czy warzywa strączkowe), mleczne, zbożowe, a w szczególności po warzywa i owoce – najlepiej świeże. Pomoże to zaopatrzyć Twój organizm w potrzebne mu wartości odżywcze oraz mikro- i makroelementy.  Przy codziennym komponowaniu posiłków kieruj się Piramidą Zdrowego Żywienia. Wybierając produkty z grupy wysokobiałkowych, decyduj się w pierwszej kolejności na ryby, warzywa strączkowe, następnie mięso – najlepiej białe, które jest zdrowsze od czerwonego.

Chcąc być zdrową, unikaj palenia papierosów oraz wdychania dużej ilości dymu tytoniowego – bierne palenie jest groźniejsze niż czynne. Nie przesadzaj z alkoholem, który dostarcza samych pustych kalorii.

Komentarze

Tak na dobrą sprawę - dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona. Warto korzystać z sezonowych produktów. Warto jednak wcześniej sprawdzić, czy nie jesteśmy na nie uczuleni, bo poprzez to można wyrządzić sobie o wiele więcej złego, niż dobrego. Przeprowadziłam test na nietolerancję pokarmową w Revitum S.A. i okazało się, że kilka ulubionych produktów musiałam wykluczyć z codziennego jadłospisu.

Dodaj komentarz